img
Peyzaj Planlama ve Tasarım Projeleri Simülasyon Laboratuvarının Kurulması
Proje Ekibi
Dr. Öğr. Üyesi Elif AYAN ÇEVEN
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Projedeki Rolü: Araştırmacı
Proje Türü (Ulusal) Yükseköğretim Kurumları Tarafından Destekli Bilimsel Araştırma Projesi
Proje No -
Proje Konusu Özet Nüfusun artışı ile birlikte gerek kentsel gerekse kırsal ortamlarda alan kullanımları değişmekte bu değişeme paralel insan ihtiyaçlarında da değişimler görülmektedir. Alışılagelmiş çevrelerden çok yeni deneyimler tatmak isteyen insanoğlunun bu ihtiyaçlarına cevap arayan tasarımcılar mekan tasarımında duyusal algının her boyutunu dikkate almaktadır. Çoğu zaman tasarımcının fikirlerinin işveren tarafından anlaşılmasında zorluklar yaşanmaktadır. 2B ortamlarında sunulan projeler tam anlamıyla detayları gösterememektedir. Gelişen teknoloji ile birlikte bilgisayar ortamında sunulan 3B projeler gerçeğine yakın olması ile kullanıcının mekanı anlamasını görsel olarak kolaylaştırırken, tasarımcının diğer duyulara ilişkin fikirleri aktarılamamaktadır. Oysaki bir tasarımın tüm boyutlarıyla kullanıcı üzerindeki etkisini bilmek ve buna göre değerlendirilmelerin yapılması önemlidir. Teknolojideki ilerleyiş bu deneyimleri mümkün kılmaktadır. Sanal ortam deneyimleri kullanıcının çevreyi görsel algısının yanı sıra işitsel, dokunsal ve kokusal açıdan da değerlendirmesine olanak sağlamaktadır. Bu açıdan bakıldığında sanal ortamların kullanıcılara çevreyi çoklu duyusal algı ile sunulması gerekliliğini doğurmaktadır. Kurulması önerilen bu laboratuvar ile plancı ve tasarımcıların planladıkları/ tasarladıkları mekanlara ilişkin uygulama gerçekleşmeden kullanıcı değerlendirmesinin yapılabilmesine olanak sağlayacak, bu sayede kullanıcı memnuniyeti sağlamayan uygulamalardan vazgeçilebilecektir. VR (virtual reality- sanal gerçeklik) gözlükleri yardımı ile tasarımın sanal ortamda oluşturulması sağlanabilecek, bu sayede kullanıcının mekanı duyumsal algı açısından değerlendirilebilmesi sağlanarak, kişilerin algısına bağlı olarak mekandan duydukları memnuniyet düzeyleri belirlenebilecektir. Çalışmanın ilk aşamasında Kastamonu Üniversitesi kampüsü içerisinde rekreasyon alanı olarak düzenlenmesi düşünülen bölge için Autocad ortamında görsel, işitsel, kokusal ve dokunsal algılar açısından farklı öneriler çizilerek daha sonrasında bu öneriler kampüs öğrencilerine VR gözlüğü yardımıyla sunulacaktır. Katılımcıların kokusal ve işitsel duyularını uyarmak için ise projede ses ve koku içeren alanlarda ilgili uyaranlar verilecektir. Bu sayede proje kapsamında algısal uyaranlar bakımından gerçeğe yakın bir mekan algısı oluşturulmaya çalışılacaktır. Çalışmanın sonucundan beklenen, VR gözlüğü, koku ve ses aletleri yardımı ille kullanıcıların uygulama öncesinde mekanı deneyimleyerek memnuniyet ve beklentilerini tespit ederek tasarım yaklaşımlarının bu doğrultuda değerlendirilmesini sağlamaktır. Bu sayede yanlış uygulamaların ve buna bağlı olarak yapılan yanlış yatırım maliyetlerinin oluşmasının önüne geçileceği düşünülmektedir.
Proje Durumu Tamamlandı
Başlangıç Tarihi 04-08-2020
Bitiş Tarihi 04-08-2021
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

Paylaş