img
Turizm Afişlerinde Fotoğraf Kullanımı: "Kastamonu İline Yönelik Tanıtım Afişleri Uygulamaları"
Proje Ekibi
Doç. Dr. Burak Erhan TARLAKAZAN
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Projedeki Rolü: Araştırmacı
Proje Türü (Ulusal) Yükseköğretim Kurumları Tarafından Destekli Bilimsel Araştırma Projesi
Proje No -
Proje Konusu İnsan iletişimi, önce görsel işaretlerle ifade etmiştir. Görsel iletişim sanatı olan grafik tasarımın vazgeçilmez elamanları fotoğraf ve afiştir.Dünyadaki önemli buluşlardan biri olan fotoğraf ile birlikte yeni bir görsel dil dönemi başlamış ve bu görsel dil hayatımızın her alanında yaygın olarak kullanılmaya başlanmıştır. Fotoğraf, yakın çağın önemli iletişim araçlarından biri olmuştur.Görsel algılama, diğer duyu organlarına oranla daha güçlü bir etkiye sahiptir. Dolayısıyla, günümüzde kitle iletişim araçlarının neredeyse hepsinde fotoğraf kullanılmaktadır. İletişim alanında, fotoğraf büyük bir rol üstlenmiştir. Paralel olarak kullanılan malzemeler değişime uğramaktadır. Kuşkusuz bu değişimi izlemek önemli ancak, malzemeler değişime uğrasa da, ”ışıkla çizme” mantığı her zaman aynı kalmaya devam edecektir. Fotoğraf, çevremizdeki bütün görüntüler hakkında bize kesinlik verir. Işık ve kimyasal maddeler yardımıyla bu görüntüler durağan olarak tespit edilir. Belki de fotoğrafın güçlü etkisi, gerçekliği tek karede yansıtmasıdır.”Fotoğrafın neyin artık olmadığını söylemesi gerekmez o yalnız ve kesin olarak neyin olmuş olduğunu söyler. Her şeye de bu ayrım karar verir. Bir fotoğrafın karşısında duran bilincimiz, belleğin nostaljik yolunu değil, bu dünyadaki her bir fotoğraf için, kesinliğin yolunu izler: Fotoğrafın özü, temsil ettiği nesneyi onaylamasıdır. ”Fotoğraf, doğada mevcut ve çıplak gözle görülebilen tüm maddi varlık ve şekillerin, kimyasal maddeler yardımıyla, ışığa duyarlı hale getirilmiş yüzeylere saptanmış şeklidir. Eski Yunanca ve Latince’xxde aynı kökten gelen photos (ışık) ve graphes (yazı) sözcüklerinin birleşiminden oluşur. ”Işıkla yazmak”, ”ışık yardımıyla iz bırakmak” anlamına gelir.Şüphesiz ki, başarılı bir fotoğraf oluşturmak için ışık ve kimyasal maddeler yeterli olmayacaktır. Fotoğrafı çekecek kişinin hem teknik bilgi ve donanıma hem de estetik ve kültürel bazı değerlere sahip olması kaçınılmazdır. Teknik anlamda başarılı olan bir fotoğraf, görüntü olarak iyi ele alınmamışsa hiçbir değer taşımaz. Bunun tersini söylemek de mümkün. Başarılı bir kompozisyonda, teknik donanım ve bilgi yetersizse sonuç yine başarısız olacaktır. Fotoğraf, teknoloji ile eş zamanlı gelişim gösterir. Fotoğrafta kullanılan teknik malzemelerin tümü, bu gelişimle beraber değişime uğramaktadır. Bu süreci takip etmek önemlidir. Fotoğraf gerçekçi çözümlemeler üretmesi bakımından muazzam bir kaynak olup fotoğraf sanatı ile ilgilenenler için kendilerini özgürce ifade edebilmeleri açısından önemli bir araçtır. Bir diğer iletişim aracı olan afiş, gündelik yaşantımızın içinde yer almakta ve mesajı en etkili şekilde izleyiciye ulaştırabilmektedir. Afişler tanıtım - reklam, kültürel ve sosyal içerikli afişler olarak ayrılırlar. Önce düşünce olarak tasarlanan afişin, görsel hale getirilmesi için kullanılan tekniklerden biri fotoğraf tekniğidir. Afiş tasarımda fotoğraf yalın bir şekilde kullanılabileceği gibi, farklı tasarım programlarıyla fotoğrafın üzerinde sanatsal düzenlemeler yapılarak da kullanılabilir.Bu proje kapsamında Kastamonu ilinin tanıtılması için grafik tasarım ürünü olan afişlerin ana malzemesi fotoğrafın kullanımının tanıtıma sağladığı katkı üzerinde durulacak, Kastamonu ilini oluşturan tarihi ve kültürel unsurları tanıtan afiş tasarımları yapılacaktır.
Proje Durumu Tamamlandı
Başlangıç Tarihi 25-09-2017
Bitiş Tarihi 18-12-2018
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

Paylaş