img
İkinci Dil Olarak Türkçe Öğrenen Uluslararası Öğrencilerin Mal ve Hizmet Alımı Merkezli Etkileşim Sorunları
Proje Ekibi
Arş. Gör. Dr. İbrahim Fatih DEMİREL
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Projedeki Rolü: Danışman
Proje Türü (Ulusal) TÜBA ve TÜBİTAK Destekli Proje
Proje No -
Proje Konusu Ülkemizdeki uluslararası öğrencilerin yaşadığı problemlerin çoğu dil bariyerinden kaynaklanmaktadır. Dil bariyeri, kişinin yabancı/ikinci bir dilde konuşurken duygu ve düşüncelerini tam olarak ifade edememesi olarak tanımlanabilir. Dil, insanlar arasındaki anlaşmayı sağladığından ikinci dil öğrenim/kullanım sürecinde yaşanan çeşitli aksaklıklar uluslararası öğrencilerin toplumla olan iletişim ve etkileşimini zorlaştırmakta ve bazı durumlarda engellemektedir. Bu çerçevede, uluslararası öğrencilerin, özellikle günlük yaşamlarında sıklıkla başvurdukları mal ve hizmet alımı noktasında sorunlar yaşadığı bilinmektedir. Bu çalışmada Kastamonu Üniversitesinde öğrenim gören uluslararası öğrencilerin bir iletişimsel dil etkinliği olarak etkileşim üst başlığı altında; mal ve hizmet alımı sırasında karşılaştıkları problemleri tespit ve tasnif etmek amaçlanmaktadır. Ardından bu tespitler ışığında uluslararası öğrencilerin etkili iletişim ve etkileşim kurabilmeleri için öneriler getirilecektir. Literatürde bu perspektifle iletişimsel dil etkinlikleri temelli bir çalışmaya rastlanmamış olması çalışmanın özgünlüğü açısından önemli görülmektedir. Çalışmanın kuramsal alt yapısını yabancı/ikinci dil öğretimini belirli standartlar çerçevesinde yürütmek için hemen her dil öğretim merkezinin de kendine referans kabul ettiği; Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni (D-AOBM) ve içeriğinde yer alan İletişimsel Dil Etkinlikleri Ölçekleri (İDE) oluşturmaktadır. Çalışma nitel bir araştırma olarak tasarlanmıştır. Fenomonolojik bir araştırma olan bu çalışmada uluslararası öğrencilerin Türkiye'de yaşadıkları mal ve hizmet alımına yönelik deneyimleri ile; bu konuda yaşadıkları sorunları tespit edebilmek adına görüşme tekniği kullanılacaktır. Veri toplama aracı olarak ikinci iş paketi ile bağlantılı olarak yürütücü ve danışman tarafından yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanacaktır. İçerik analiziyle katılımcıların görüşlerinin içerikleri sistematik olarak tanımlanacaktır. İçerik analizi sonucu gerekli temalar ve alt temalar oluşturularak öğrencilerin deneyimleri ve yaşadıkları sorunlar sistematik şekilde işlenecektir. Uluslararası Öğrenci Profili Tespiti, Veri Toplama Aracı Geliştirilmesi, Veri Toplama Dönemi, Veri Analiz Dönemi, Farkındalık Dönemi olmak üzere beş iş paketinden oluşan çalışmanın yönetim planlaması açısından yaklaşık 10 ay sürmesi beklenmektedir. Çalışmanın beklenen yaygın etkileri, akademik bağlamda bir sözlü bildiri ve bir hakemli yayın olarak düşünülmektedir. Sosyal hayata dair beklenen bazı yaygın etkileri ise şunlardır; -Çalışma neticesinde uluslararası öğrencilerin yerel halkla ve şehirle daha etkili iletişim kurması, -Şehirde uluslararası öğrencilerin varlığı ve ihtiyaçları ile ilgili bir farkındalık oluşması, -Uluslararası öğrencilerin kendilerini dezavantajlı hissettikleri günlük iletişim sorunlarının çözümüne yönelik olumlu çıktılar elde edilmesi.
Proje Durumu Tamamlandı
Başlangıç Tarihi 22-11-2022
Bitiş Tarihi 03-07-2024
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

Paylaş