img
Olgu Odaklı Modellemeye Dayalı Fen Öğretim Yaklaşımına Göre Tasarlanmış Bir Öğretim Yaşantısının Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Ekosistem ile İlgili Oluşturdukları Bilimsel Modellerinin Gelişimine ve Fen Öğretim Yaklaşımlarına Etkisi.
Proje Ekibi
Dr. Öğr. Üyesi Mahmut Sami KILIÇ
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Projedeki Rolü: Araştırmacı
Proje Türü (Ulusal) Yükseköğretim Kurumları Tarafından Destekli Bilimsel Araştırma Projesi
Proje No -
Proje Konusu Uzun süredir fen öğretiminin amacının bilim okur yazarı bireyler yetiştirmek olduğu hem ulusal hem de uluslararası fen öğretim programlarında açıkça belirtilmiştir (MEB, 2017: NRC, 2012). Fen okur yazarı olmanın ne demek olduğu üzerinde tartışmalar devam etse de, bu yetinin fen kavramlarını salt anlamaktan geçmediği birçok fen eğitimcisi ve araştırmacısı tarafından savunulan bir görüştür (Roberts & Bybee, 2014; Sadler, 2009). Fen okur yazarı bireylerin bilimsel pratikler yoluyla sorun çözebilme becerisi göstermesi gerektiği savunulmaktadır. Bu çerçevede fen eğitim araştırmacıları fen okur yazarı bireylerin yetiştirilmesine olanak sağlayacak verimli öğrenme öğretme yaşantılarının nasıl olması gerektiğine yönelik olarak araştırmalarını sürdürmektedir. Bireylerin öğrenme sürecine etki eden en önemli faktörün öğretmen olduğu düşünüldüğünde, fen okur yazarı bireyler yetiştirme sürecinde öğretmenler merkezi bir rol üstlenmektedirler. Bu bağlamda üniversite ekosistemi içerisinde fen öğretmen adaylarına bilim okur yazarlık düzeylerini geliştirecekleri öğrenme yaşantılarının sunulması hayati bir öneme sahiptir. Bu sayede öğretmen adayları kendi bilim okur yazarlık düzeylerini geliştirmekle kalmayacak aynı zamanda da bunun nasıl yapılması gerektiğine yönelik olarak üretken yaklaşımlar geliştirebileceklerdir. Bu çerçeve de bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmenliği 3. Sınıf öğrencilerinin Sorun Odaklı Modele Dayalı Öğrenme (Windschitl, Thompson & Braaten, 2018) yaklaşımı ile tasarlanmış karmaşık ekosistem dinamiklerini anlamayı amaçlayan bir ünite sonunda bazı değişkenler açısından gelişimlerini ve değişimlerini incelemektir. Bu değişkenlerden ilki öğretmen adaylarının ünite başında oluşturacakları ve ünite boyunca öğrendikleri ışığında revize ederek geliştirecekleri bilimsel modelleridir. İkincisi ise, dersin başlangıcında ve sonunda ki fen öğretimine olan bakış açılarındaki değişimdir. Veri toplama aracı olarak bu çalışmada, öğrencilerin geliştirecekleri bilimsel modeller ve bunlara ilişkin oluşturacakları bilimsel açıklamalar, online öğrenme platformunda ki paylaşımları, öğretmen adaylarının fen öğretim yaklaşımlarını yansıtan dönem başında ve sonunda verilecek ödev ve yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılacaktır. Öğretmen adaylarının bilimsel modellerindeki değişimi açığa çıkarmak için bilimsel modelleme pratiğinin alt boyutlarını da içeren bir rubrik oluşturulacaktır. Fen öğretim yaklaşımlarında ki değişimi analiz etmek için tematik nitel analiz yöntemleri kullanılacaktır. Bu çalışmanın fen öğretmen adaylarına lisans eğitimleri süresince bilim okur yazarlık düzeylerini geliştirecekleri öğrenme fırsatlarının nasıl tasarlanabileceğine yönelik olarak ulusal alan yazınına katkı sağlaması amaçlanmaktadır.
Proje Durumu Tamamlandı
Başlangıç Tarihi 19-08-2019
Bitiş Tarihi 19-08-2020
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

Paylaş