img
Akademisyenler > Kadir COŞKUN > Proje Detayı
Çocuk Edebiyatı Öykülerinde Yer Alan Değerlerin Belirlenmesi
Proje Ekibi
Proje Türü TÜBA ve TÜBİTAK Destekli Proje
Proje No 1919B012337770
Proje Konusu Değerler, bireyin yaşamını yönlendiren temel ilkelerdir ve genellikle çocukluk döneminde edinilen bu değerler, ilerleyen yaşlarda karakterin temelini oluşturur. Günümüzde, çocukların karakter gelişimlerinin önemli bir parçası olan değerleri edinmesi, aileler ve eğitimciler için büyük bir önem arz etmektedir. Değerler eğitiminde çocuklara toplumsal normların tanıtılması ve onlara toplumca iyi kabul edilen davranışları kazandırmak amaçlanmaktadır. Okullarda verilen değerler eğitiminin desteklenmesinde önemli birer araç olarak karşımıza çıkan çocuk edebiyatı ürünleri değerler eğitiminde önemli bir role sahiptir. Ancak literatürde değerler eğitimi üzerine yapılan çalışmaların ders kitaplarında yer alan metinler üzerinde yoğunlaştığı ve çocuk edebiyatı ürünlerine yönelik yapılan çalışmaların görece daha az olduğu görülmüştür. Bu çalışma, 2020-2023 yılları arasında basılmış, 9-12 yaş aralığındaki çocuklar için yazılmış ve Türkçe baskısı yapılmış öykü kitaplarındaki değerleri inceleyerek, çocuk edebiyatının değerler eğitimine olan katkısını tespit etmeyi amaçlamaktadır. Proje teslim tarihindeki zaman kısıtlaması sebebiyle çalışma 60 öykü kitabı ile sınırlı tutulmuştur. Çalışma kapsamında çocuk edebiyatına yönelik yayınlar yapan TUDEM, Günışığı ve Can Çocuk yayınevlerine ait kitaplar örnekleme dahil edilecektir. Çalışmanın yöntemi ilgili tarih aralığında basılmış, belirlenmiş yayınevleri tarafından basılmış ve ilgili yaş düzeyine uygun olan kitapların doküman analizi yöntemiyle belirlenerek bir liste oluşturulması, oluşturulan listeden amaçlı örnekleme yoluyla seçilen 60 öykü kitabının içerik analizi yöntemiyle incelenmesi olmak üzere iki ayrı aşamadan oluşmaktadır. Çalışmanın planlanması hususunda bu çalışmanın veri toplama ve inceleme sürecinin 10 ay içinde tamamlanacağı ön görülmektedir. Bu çalışmanın özgün değerini, çalışma sonucunda elde edilen verilerin bir internet sitesi kurularak halk kullanımına açık hale getirilmesi oluşturacaktır. Böylece kitap almayı düşünen ailelerin ve kitap tavsiyesinde bulunmak isteyen eğitimcilerin yararlanabileceği bir web platformu oluşturulacaktır.
Proje Durumu Devam Ediyor
Başlangıç Tarihi 22-03-2024
Bitiş Tarihi 22-03-2025
Anahtar Kelimeler Çocuk edebiyatı, değerler eğitimi, öykü kitapları
Özet Değerler, bireyin yaşamını yönlendiren temel ilkelerdir ve genellikle çocukluk döneminde edinilen bu değerler, ilerleyen yaşlarda karakterin temelini oluşturur. Günümüzde, çocukların karakter gelişimlerinin önemli bir parçası olan değerleri edinmesi, aileler ve eğitimciler için büyük bir önem arz etmektedir. Değerler eğitiminde çocuklara toplumsal normların tanıtılması ve onlara toplumca iyi kabul edilen davranışları kazandırmak amaçlanmaktadır. Okullarda verilen değerler eğitiminin desteklenmesinde önemli birer araç olarak karşımıza çıkan çocuk edebiyatı ürünleri değerler eğitiminde önemli bir role sahiptir. Ancak literatürde değerler eğitimi üzerine yapılan çalışmaların ders kitaplarında yer alan metinler üzerinde yoğunlaştığı ve çocuk edebiyatı ürünlerine yönelik yapılan çalışmaların görece daha az olduğu görülmüştür. Bu çalışma, 2020-2023 yılları arasında basılmış, 9-12 yaş aralığındaki çocuklar için yazılmış ve Türkçe baskısı yapılmış öykü kitaplarındaki değerleri inceleyerek, çocuk edebiyatının değerler eğitimine olan katkısını tespit etmeyi amaçlamaktadır. Proje teslim tarihindeki zaman kısıtlaması sebebiyle çalışma 60 öykü kitabı ile sınırlı tutulmuştur. Çalışma kapsamında çocuk edebiyatına yönelik yayınlar yapan TUDEM, Günışığı ve Can Çocuk yayınevlerine ait kitaplar örnekleme dahil edilecektir. Çalışmanın yöntemi ilgili tarih aralığında basılmış, belirlenmiş yayınevleri tarafından basılmış ve ilgili yaş düzeyine uygun olan kitapların doküman analizi yöntemiyle belirlenerek bir liste oluşturulması, oluşturulan listeden amaçlı örnekleme yoluyla seçilen 60 öykü kitabının içerik analizi yöntemiyle incelenmesi olmak üzere iki ayrı aşamadan oluşmaktadır. Çalışmanın planlanması hususunda bu çalışmanın veri toplama ve inceleme sürecinin 10 ay içinde tamamlanacağı ön görülmektedir. Bu çalışmanın özgün değerini, çalışma sonucunda elde edilen verilerin bir internet sitesi kurularak halk kullanımına açık hale getirilmesi oluşturacaktır. Böylece kitap almayı düşünen ailelerin ve kitap tavsiyesinde bulunmak isteyen eğitimcilerin yararlanabileceği bir web platformu oluşturulacaktır.
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

Paylaş