Tez Türü | Yüksek Lisans |
Ülke | Türkiye |
Kurum/Üniversite | Kastamonu Üniversitesi |
Enstitü | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Anabilimdalı | Temel Eğitim Ana Bilim Dalı |
Tez Onay Yılı | 2019 |
Öğrenci Adı ve Soyadı | Eda GÜNGÖR |
Tez Danışmanı | DOÇ. DR. ATİLA ÇAĞLAR |
Türkçe Özet | Bu araştırma okul öncesi öğretmen adaylarının çevreye yönelik etik tutumları ile sorumlu çevresel davranış düzeylerini ve aralarındaki ilişkileri belirlemek, tanımlayıcı özelliklerine göre çevreye yönelik etik tutumları ile sorumlu çevresel davranış düzeylerinin farklılaşma durumlarını ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Amaç doğrultusunda, kişisel bilgi formu, çevreye yönelik etik tutum ölçeği ve çevre davranış ölçeğinden oluşan veri toplama araçları, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi öğretmenliği Bölümü'nde okuyan 400 öğretmen adayına uygulanmıştır. Araştırmada verilerin analizi SPSS 22.0 istatistik programı kullanılarak yapılmıştır. Araştırma sonucunda; okul öncesi öğretmen adaylarının, orta düzeyde insan merkezli etik yaklaşım ve ekofeminist etik yaklaşıma sahip oldukları, yüksek düzeyde çevre merkezli, dinsel etik yaklaşıma ve genel çevreye yönelik etik yaklaşıma sahip oldukları belirlenmiştir. Okul öncesi öğretmen adaylarının düşük düzeyde bireysel ve toplumsal ikna davranışına, yüksek düzeyde fiziksel koruma davranışına ve orta düzeyde politik ve yasal davranış ile genel çevre davranışına sahip oldukları saptanmıştır. Öğretmen adaylarının çevre etik tutumları ile sorumlu çevresel davranışları arasında anlamlı ilişkilerin olduğu, çevresel etik tutumun sorumlu çevresel davranışları yordadığı saptanmıştır Öğretmen adaylarının sınıflarına, öğretim durumlarına, (gündüz-akşam), cinsiyetlerine, not ortalamalarına, çevre için yaşam standardından fedakârlık edebilme durumlarına göre çevreye yönelik etik yaklaşımlarında farklılaşmaların olduğu, mezun oldukları liselere, çevre ile ilgili üniversitede ders alma durumlarına, çevre için yaşam standardından fedakârlık edebilme durumlarına, sosyal medyada çevre ile ilgili sayfa takip etme durumlarına göre sorumlu çevresel davranışlarında farklılaşmalar saptanmıştır. |
İlgilizce Özet | The aim of this study was to determine the environmental behavior levels of preschool teacher candidates and their relationship with the environment and to determine the environmental behavior levels of the teachers in relation to the environment according to their descriptive characteristics. For the purpose, data collection tools consisting of personal information form, environmental attitudes scale and environmental behavior scale were applied to 400 teachers who studied at Kastamonu University Faculty of education preschool teaching department in 20172018 academic year. Statistical analysis was performed using SPSS 22.0 statistical program. As a result of this study, it was determined that pre-school teacher candidates have a moderate human-centered ethical approach and ecofeminist ethical approach, and have a high level of environmental-centered, religious ethical approach and general environmental approach. It has been determined that pre-school teacher candidates have a low level of individual and community persuasion behavior, a high level of physical protection behavior and a moderate level of political and legal behavior and general environmental behavior. It was found that there was a significant relationship between environmental ethical attitudes and responsible environmental behaviors of pre-service teachers and environmental ethical attitude predicted responsible environmental behaviors. Teacher candidates in their classrooms, teaching status (day-night), gender, grade point averages,, for the environment according to the situation to be able to sacrifice the standard of living of differentiation in ethical approaches to the environment, to the high school they graduated from, university to take courses related to their status in the environment, the environment of being able to sacrifice the standard of living for their state, social media page don't follow about the environment of responsible environmental behavior differences in thinking that are revealed. |