img
Öğretmen adaylarının ekolojik ayak izi farkındalık düzeylerinin belirlenmesi
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kastamonu Üniversitesi
Enstitü Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anabilimdalı Temel Eğitim Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2019
Öğrenci Adı ve Soyadı Berna YİĞİTKAYA
Tez Danışmanı DR. ÖĞR. ÜYESİ GÖKHAN UYANIK
Türkçe Özet Bu çalışma, sınıf eğitimi, okul öncesi eğitimi, sosyal bilgiler eğitimi, Türkçe eğitimi, matematik eğitimi ve fen bilgisi eğitimi lisans programlarında öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının ekolojik ayak izi farkındalık düzeylerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi 4. sınıfta öğrenim görmekte olan toplam 424 öğretmen adayı ile çalışılmıştır. Araştırma yönteminde tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın değişkenleri; öğrenim görülen lisans programı, en uzun süre yaşanılan yerleşim birimi ve cinsiyettir. Araştırma verileri, 46 maddeden oluşan 5'li likert tipi `Ekolojik Ayak İzi Farkındalık Ölçeği` ile toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının öğrenim görülen lisans programına göre; ''enerji'', ''atıklar'', ''gıda'', `ulaşım ve barınma`, `su tüketimi` alt boyutları farkındalık puanlarında anlamlı bir farklılığın olmadığı belirlenmiştir. En uzun süre yaşanılan yerleşim yeri değişkenine göre incelendiğinde `enerji`, `atıklar`, `gıda`, `su tüketimi` alt boyutları farkındalık puanlarında anlamlı bir farklılık belirlenmişken; `ulaşım ve barınma` alt boyutu farkındalık puanlarında anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Cinsiyet değişkeni bakımından incelendiğinde ise `atıklar` alt boyutu farkındalık puanlarında kadınlar lehine anlamlı farklılık belirlenirken; `enerji`, `gıda`, `ulaşım ve barınma`, `su tüketimi` alt boyutu farkındalık puanlarında anlamlı farklılığın olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
İlgilizce Özet This study was conducted to determine the ecological footprints awarenes levels of teacher candidates' who partake in departments of classroom education, pre-school education, social studies education, science education, mathematics education, Turkish education. In order to achieve this goal, this study was conducted with 424 teacher candidates who were at their 4th year of education at Kastamonu University Faculty of Education in 2018-2019 semester. As research method survey method was used. Variables of the research were: gender, undergrauduate programs and the location that was lived in for maximum duration of time by the participants. Research data was gathered via 5 point likert scale `Ecological Footprint Awareness Scale` that consists of 46 items. Gathered data was analyzed with SPSS 22.0 programme.As a result there was no significant difference in the sub-dimension of `energy`, `waste`, `food`, `transportation and housing`, `water usage` in terms of different undergraduate programs. There was a significant difference in the sub-dimension of `energy`, `waste`, `food`, `water usage` in terms of the location that was lived in for maximum duration of time. At the same time for this factor there was no significant difference in the sub-dimension of `transportation and housing`. For the gender factor, there was a significant difference in the sub-dimension of `waste` in favor of females but there was no significant difference in the sub-dimension of `energy`, `food`, `transportation and housing` and `water usage`.