Tez Türü | Yüksek Lisans |
Ülke | Türkiye |
Kurum/Üniversite | Kastamonu Üniversitesi |
Enstitü | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Anabilimdalı | Temel Eğitim Ana Bilim Dalı |
Tez Onay Yılı | 2025 |
Öğrenci Adı ve Soyadı | Çağatay AYDOĞAN |
Tez Danışmanı | DOÇ. DR. ADEM YILMAZ |
Türkçe Özet | Bu araştırma, yapay zekâ (YZ) destekli yazım araçlarının okul öncesi öğretmen adaylarının akademik yazım becerileri üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Nicel ve nitel araştırma desenlerinin bir arada kullanıldığı karma yöntemle gerçekleştirilen bu çalışmada, deney ve kontrol grubu olmak üzere iki grup oluşturulmuş ve toplam 126 katılımcı yer almıştır. Deney grubundaki öğretmen adayları altı hafta boyunca yapay zekâ destekli bir yazım uygulamasını akademik metin hazırlama sürecinde aktif olarak kullanmıştır. Nicel veriler ön test ve son test değerlendirme formu ile toplanmış; nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. SPSS programı aracılığıyla analiz edilen nicel veriler, yapay zekâ uygulamasının akademik yazım performansında anlamlı gelişmelere yol açtığını göstermiştir. Nitel bulgular, katılımcıların YZ uygulamalarını yazım sürecinde destekleyici, hata farkındalığını artırıcı ve yazma özgüvenini geliştirici olarak değerlendirdiğini ortaya koymuştur. Araştırma, öğretmen yetiştirme programlarında yapay zekâ tabanlı araçların bilinçli entegrasyonunun, akademik yazım becerilerinin geliştirilmesine katkı sağlayabileceğini göstermektedir. Çalışma, eğitim teknolojilerinin etik ve pedagojik temellere dayalı kullanımının önemine de dikkat çekmektedir. |
İlgilizce Özet | This study aims to investigate the effect of artificial intelligence (AI)-assisted writing tools on the academic writing skills of preschool teacher candidates. Employing a mixed methods design that includes both quantitative and qualitative approaches, the research involved two groups: an experimental group and a control group, with a total of 126 participants. The preschool teachers in the experimental group actively used an AI-based writing tool over a six-week period during academic text preparation. Quantitative data were collected through pre- and post-test assessment forms, while qualitative data were obtained via semi-structured interviews. The quantitative findings analyzed using SPSS revealed that the AI application significantly improved the participants' academic writing performance. Qualitative data indicated that participants found AI tools supportive during the writing process, particularly in enhancing error awareness and writing self-confidence. The study concludes that the conscious integration of AI-based tools into teacher education programs can enhance academic writing competencies. Additionally, the findings emphasize the importance of ethically and pedagogically grounded use of educational technologies. |