Tez Türü | Yüksek Lisans |
Ülke | Türkiye |
Kurum/Üniversite | Kastamonu Üniversitesi |
Enstitü | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Anabilimdalı | Temel Eğitim Ana Bilim Dalı |
Tez Onay Yılı | 2019 |
Öğrenci Adı ve Soyadı | Pınar YEŞİLÇİMEN |
Tez Danışmanı | DOÇ. DR. ATİLA ÇAĞLAR |
Türkçe Özet | Bu araştırma çalışan okul öncesi öğretmenlerinin öz-yeterlilik inançlarını inceleyerek bu inancı etkileyen faktörlerin belirlenmesi için yapılmıştır. Çalışmada, kişisel bilgi formu ve okul öncesi öğretmenlerinin çok boyutlu öz yeterlilik inanç ölçeğinden oluşan veri toplama araçları, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Kastamonu merkeze bağlı ana sınıfı ve anaokullarında görev yapan 6 okul öncesi öğretmenine uygulanmıştır. Araştırmada betimsel ve içerik analiz tekniği kullanılarak veri analizleri yapılmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin öz-yeterlilik inanç düzeylerinin yaşa ve kıdem durumlarına, mesleki yayınları takip etme sıklıklarına, hizmet içi eğitim almalarına ve öğrenci sayısına göre arttığı saptanmıştır. Uygulanan ölçeğin; İletişim Becerileri, Aile Katılımı, Planlama, Öğrenme Ortamlarının Düzenlenmesi ve Sınıf Yönetimi alt boyutlarında betimsel analizi yapılmıştır. En yüksek öz-yeterlik inanç düzeyi öğrenme ortamlarının düzenlenmesi boyutunda(%93,5) bulunurken, en az öz- yeterlik inanç düzeyi ise aile katılımı alt boyutunda(%63,14) tespit edilmiştir. Aile katılımı alt boyutunun en az düzeye sahip olmasının nedenleri ve bu düzeyi geliştirme üzerinde çalışmaların yapılarak seviyenin arttırılması sağlanmalıdır. Araştırmanın içerik analizi kısmından elde edilen bulgulardan; öğretmenlerin hepsinin kendilerini öz-yeterlik inanç düzeyi olarak iyi veya çok iyi olarak belirttikleri ve bu sonucun araştırmacı tarafından yapılan gözlemlerle uyumlu olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin tamamının öz-yeterlik inanç düzeylerinin ortalamanın üzerinde çıktığı görülmektedir. Bu sonuçtan; okul öncesi öğretmenlerinin öz-yeterlilik inanç yönünden iyi yetişmiş ve öz güvenlerinin yüksek olduğu söylenebilir. |
İlgilizce Özet | This study was conducted to determine the factors affecting this belief by examining the self-efficacy beliefs of preschool teachers. In the study, data collection tools consisting of personal information form and multidimensional self-efficacy belief scale of preschool teachers were applied to 6 preschool teachers working in kindergarten and kindergarten of Kastamonu center in 2017-2018 academic year. In this study, data were analyzed by using descriptive and content analysis techniques.It was determined that the self-efficacy belief levels of pre-school teachers increased according to age and seniority status, frequency of following professional publications, in-service training and number of students. The scale applied is; Descriptive analysis was conducted in the sub-dimensions of Communication Skills, Family Involvement, Planning, Regulation of Learning Environments and Class Management. The highest self-efficacy belief level was found in the dimension of the learning environment (93.5%), while the least self-efficacy belief level was found in the family participation sub-dimension (63.14%). The reasons for the minimum level of family participation should be minimized and studies should be carried out to improve this level and the level should be increased.Findings obtained from the content analysis section of the research; it was found that all teachers indicated themselves as good or very good as self-efficacy belief level and this result was consistent with the observations made by the researcher. All teachers' self-efficacy beliefs are above average. from this result; It can be said that pre-school teachers have good self-efficacy and they have high self-confidence. |