img
Erken çocukluk döneminde yaratıcı drama yönteminin değerler eğitimine olan etkisinin incelenmesi
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kastamonu Üniversitesi
Enstitü Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anabilimdalı İlköğretim Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2016
Öğrenci Adı ve Soyadı Ezgi ADA
Tez Danışmanı DOÇ. DR. ABDULLAH OĞUZHAN KILDAN
Türkçe Özet Bu araştırma yaratıcı drama yönteminin erken çocukluk döneminde değerler eğitimiüzerindeki etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.Değer kavramı soyut bir kavram olduğu için erken çocukluk dönemimdeki çocuklaranasıl bir yöntemle verileceği iyi seçilmelidir. Bu çalışmada yaratıcı dramayönteminin değerler eğitimi üzerindeki etkisi incelenmiştir. Bu alanda yapılançalışmalar teoride sınırlı kaldığı için mevcut çalışmada uygulama yapılarak dahaayrıntılı bir araştırma yapılmaya çalışılmıştır.Çalışma grubundaki çocuklardan 21'i kontrol grubu 21'i deney grubunuoluşturmaktadır. Çalışmanın deney grubunu 2014-2015 eğitim-öğretim yılındaKastamonu Üniversitesi Uygulama anaokulu 4-5 yaş grubundaki okulöncesi eğitimedevam etmekte olan 21 çocuk; kontrol grubunu ise Kastamonu il merkezindebulunan X okulunun 4-5 yaş grubundaki okulöncesi eğitime devam etmekte olan 21çocuk oluşturmuştur.Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan DeğerKontrol Rubriği kullanılmıştır. Araştırma için rubriğin hazırlanmasının ardındanKastamonu Üniversitesi Uygulama Anaokulu'nda bulunan deney grubu veKastamonu il merkezinde bulunan X okulunda bulunan kontrol grubuna ön testuygulanmıştır. Deney ve kontrol gruplarına ön test uygulandıktan sonra araştırmacı viiitarafından oluşturulan 'yaratıcı dramaya dayalı değer öğretim programı' deneygrubuna uygulanmaya başlanmıştır ve 13 haftada tamamlanmıştır. Deneysel çalışmadevam ederken kontrol grubunda normal etkinlik akışına devam edilmiştir. Deneygrubuna uygulanan program tamamlandıktan sonra, deney grubu ve kontrol grubuna,araştırmacı tarafından hazırlanan Değer Kontrol Rubriği kullanılarak son test vekalıcılık testi uygulanmıştır.Ön test, son test ve kalıcılık testi sonuçları puan ortalamaları arasındaki farkınincelenmesi için SPSS programında yer alan parametrik testlerden olan Bağımsız TTestive Tekrarlı Ölçümler Anova (Repeated Meausures) testleri kullanılmıştır.Uygulanan istatistikler sonucunda; deney ve kontrol grubu arasında ön test, son testve kalıcılık puanları açısından anlamlı fark olduğunu; deney grubunda yer alanöğrencilerin ön test-son test, öntest-kalıcılık ve sontest-kalıcılık puanları arasındaanlamlı fark olduğu; cinsiyet ve yaş değişkeni açısından anlamlı bir fark olmadığıgörülmüştür.Anahtar Kelimeler: Değer, Değer Eğitimi, Yaratıcı Drama, Erken ÇocuklukEğitim
İlgilizce Özet This study has been carried out with the aim of determination the effect of creativedrama method ın values education of early childhood term. It is important to choosethe method of value notion education in early childhood term because value notion isintangible. In this study, the effect of creative drama method on values education hasbeen examined. Due to studies in this area have been studied theoretically, it hastried to make a more detailed investigation by making application in current study.The control group consists of 21 children and experimental group consists of 21children ın the study group. The experimental group of 21 children whose age groupis 4-5 currently study at Kastamonu University Applied Preschool and the controlgroup of 21 children whose age group is 4-5 currently study at X preschool inKastamonu Central, both groups were at the same (2014-2015) academic year.Value Control Rubric prepared by the researcher was used as data collection tool.Following the preparation of the research rubric, pre-test was applied on theexperimental group in Kastamonu University Applied Preschool and control group inX preschool in Kastamonu Central. After applying the pre-test on control andexperimental groups, 'value education program based on creative drama' prepared bythe researcher was applied on the experimental group and the test was completed in13 weeks. While experimental work was in progress, normal activity was at routineperiod as well. After completion of the program applied to the experimental group,the final and retention tests prepared by the researcher via using 'Value ControlRubric' were applied to both experimental group and the control group.xA parametric and Independent T-test which is located in SPSS and RepeatedMeasures ANOVA tests were used to examine the difference between the averagescores in the pre-test, final test and retention test results.As a result of applied statistics; there is significant difference in the pre-test, final testand retention test scores between the experimental and control groups and there isconsiderable difference in pre-test - final test, pre-test- retention test and final testretentiontest scores in experimental group. In addition to these, there is nosignificant difference in pre-test scores of the 4-5 aged group and similarly there isno considerable difference in the pre-test, final test and retention test scores betweengirls and boys from experimental group.Key Words: Value, Value Education, Creative Drama, Childhood Education