img
Öğretmenlerin iletişim becerileri ile moralleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kastamonu Üniversitesi
Enstitü Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anabilimdalı Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2018
Öğrenci Adı ve Soyadı Esra AVANOĞLU
Tez Danışmanı DOÇ. DR. ERGÜN RECEPOĞLU
Türkçe Özet Bu araştırmanın temel amacı, ilk ve ortaokul öğretmenlerinin iletişim becerileri ile moralleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Nicel araştırma yönteminde kurgulanan çalışmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kastamonu il ve ilçelerindeki Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ilk ve ortaokullarda görev yapan 364 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; kişisel bilgi formu, iletişim becerileri envanteri ve öğretmen moral ölçeği kullanılmıştır. Ele alınan amaçlar doğrultusunda SPSS 21 paket programı kullanılarak betimleyici istatistikler yapılmıştır. İletişim becerileri ve moral düzeylerinin cinsiyet ve görev değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığı t testi; yaş, mesleki kıdem ve eğitim düzeyine göre farklılaşıp farklılaşmadığı ise tek yönlü ANOVA ile incelenmiştir. Araştırmada iletişim becerileri ve moral arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Pearson Momentler Korelasyon Katsayıları hesaplanmış, iletişim becerileri moral algılarının anlamlı yordayıcısı olup olmadığını belirlemek amacıyla çoklu regresyon analizi yapılmıştır.Araştırma bulguları değerlendirildiğinde öğretmenlerin iletişim becerilerinin cinsiyet, yaş, görev, mesleki kıdem ve eğitim düzeyi değişkenlerine göre herhangi bir farklılaşmaya sebep olmadığı görülmüştür. Öğretmenlerin moral algılarının ise cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi ve görev değişkenlerine göre farklılaşmadığı bulunurken, mesleki kıdem değişkenine göre ise anlamlı farklılığa sebep olduğu görülmüştür. İletişim becerileri ile moral arasında orta düzeyde pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. İletişim becerileri morali anlamlı bir şekilde yordayıp, iletişim becerilerine ilişkin toplam varyansın %17'sini açıkladığını ve iletişim becerilerinin morale olan katkısının anlamlı olduğunu göstermiştir.
İlgilizce Özet The aim of this study is to analyze the relationship between teachers‟ communication skills and morales of primary and secondary school students. This is a descriptive research in the relational survey model. The study group is 364 teachers who work in the primary and secondary schools in Kastamonu province in 2017-2018 Education-Training year. As a data collection instrument `Communivation skills Inventory` and `Teacher Morale Questionnaire` were used. The SPSS 21 package was used for data analysis. T test was done whether communication skills and morale levels differ according to gender and task, one-way ANOVA was done whether communication skills and morale levels differ according to age, occupational seniority and level of education. In order to determine the relationship between communication skills and morale in the research, Pearson Moment Correlation Coefficients were calculated and multiple regression analysis was performed to determine whether communication skills were significant predictors of morale.When research findings were evaluated, it was seen that the communication skills of teachers did not cause any differentiation according to the variables of gender, age, occupation, vocational seniority and education level. The moral perceptions of the teachers did not differ according to gender, age, education level and duty variables, but it was found that it caused the significant difference according to the occupational seniority variable. When research findings were evaluated, a significant positive correlation was found between communication skills and morale, and communication skills predicted morale significantly and predicted 17% of total variance in communication skills and the contribution of communication skills to morale is significant.