img
KOBİ'lerin sosyal medyaya yönelik algılarının incelenmesi: Kastamonu ilinde bir araştırma
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kastamonu Üniversitesi
Enstitü Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anabilimdalı İşletme Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2016
Öğrenci Adı ve Soyadı Dilber Nilay KÜTAHYALI
Tez Danışmanı YRD. DOÇ. DR. NİYAZİ GÜMÜŞ
Türkçe Özet KOBİ'lerin sosyal medyaya yönelik algılarının incelenmesi ile sosyal medya kullanma/kullanmama nedenlerini, tespit etmek amacı ile gerçekleştirilen araştırmaya Kastamonu ve ilçelerinde 10 ve üzerinde çalışanı bulunan 175 KOBİ katılmıştır. 175 KOBİ'den 112'si aktif olarak pazarlama stratejilerinde sosyal medyayı kullanmaktadır. Araştırmaya katılan KOBİ'lerin ise 37'si hizmet sektöründe, 33'ü imalat sektöründe ve geri kalan 105'i de ticaret sektöründe faaliyet göstermektedir. KOBİ'lerin sosyal medyaya yönelik algılarının incelenmesinde satış ve maliyet faktörü ile iletişim ve paylaşım faktörleri ortaya çıkmıştır. Satış ve maliyet faktörü ile demografik değişkenlerden KOBİ temsilcilerinin eğitim düzeyleri, KOBİ'lerin faaliyet süreleri, sektör grupları ve sosyal medya kullanma durumları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Aynı şekilde iletişim ve paylaşım faktörü ile demografik değişkenlerden KOBİ temsilcilerinin eğitim düzeyleri, KOBİ'lerin faaliyet süreleri, yer aldıkları sektör grupları ve sosyal medya kullanma durumları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Araştırmada KOBİ'lerin sosyal medya kullanımı konusunda bilgi sahibi olduğu fakat sosyal medyanın pazarlama stratejilerinde ki öneminin yeterince farkında olmadıkları ortaya çıkmıştır.Araştırma verileri 2016 yılı Ağustos ve Eylül aylarında araştırmacı tarafından KOBİ'lerle yüz yüze görüşülerek yapılan anket aracılığı ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS Programı ile analiz edilmiştir. Verilere frekans analizi, güvenilirlik analizi, faktör analizi ve Tek Yönlü Anova testleri uygulanmıştır.Anahtar Kelimeler: KOBİ, sosyal medya, pazarlama stratejileri
İlgilizce Özet 175 SMEs with 10 or more employees participated in the research carried out to determine the reasons for using social media and perceptions of social media in the marketing strategies of SMEs in Kastamonu and its districts. 112 of the 175 SMEs actively use social media in their marketing strategies. 37 participants in the survey are in the service sector, 33 are in the manufacturing sector and the remaining 105 are in the trade sector. Sales and cost factors and communication and sharing factors have emerged in determining social media perceptions in the marketing strategies of SMEs. Statistically significant differences were found between sales and cost factors and demographic variables, education levels of SME representatives, SME operating periods, sector groups and social media use. Likewise, statistically significant differences were found between the communication and sharing factors and the demographic variables, the level of education of SME representatives, the duration of SMEs, the sector groups in which they are involved and the use of social media. The survey found that SMEs had knowledge of social media use but were not sufficiently aware of the importance of social media in marketing strategies.The research data were obtained through face-to-face interviews with SME representatives conducted by the researcher in August and September 2016. The obtained data were analyzed by SPSS program. Frequency analysis, reliability analysis, factor analysis and one-way Anova tests were applied to the data.Key words: SME, social media, marketing strategies