img
Yeşil pazarlama stratejilerinin yeşil tedarikçi seçimi, yeşil inovasyon ve performans üzerindeki etkisinin yapısal eşitlik modeli ile analizi
Tez Türü Doktora
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kastamonu Üniversitesi
Enstitü Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anabilimdalı İşletme Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2023
Öğrenci Adı ve Soyadı Dilber Nilay KÜTAHYALI
Tez Danışmanı DOÇ. DR. BÜLENT YILDIZ
Türkçe Özet Günümüzde çevre sorunlarına yönelik artan endişeyle birlikte müşteriler ve alıcılar, tedarikçilerinden çevre sorunlarını dikkate alan ürünler ve malzemeler sunmalarını talep etmektedir. Bu nedenle, çevre üzerinde olumsuz bir etkiye neden olabilecek malzemeleri ve ambalajları azaltmak için ürün geliştirme sürecinin başlarında tedarikçilerle yakın çalışmak gerekir. Burada ortaya yeşil pazarlama kavramı çıkmaktadır. Firmalar, alıcıların bu taleplerine karşılık verebilmek amacıyla yeşil ürün konusunda inovatif çalışmalar gerçekleştirmekte ve bunu da yeşil tedarikçi seçimi ile tamamlamaktadır. Bu seçim sonucunda firmalar rakiplerine karşı rekabet avantajı elde edecektir ve aynı zamanda firmanın genel performansı da olumlu anlamda etkilenecektir. Buradan yola çıkarak çalışmamızda yeşil pazarlama stratejilerinin yeşil tedarikçi seçimi ve yeşil ürün inovasyonu üzerindeki etkisi ile yeşil ürün inovasyonunun performans ve rekabet avantajı üzerindeki etkisinin araştırılması amaçlanmaktadır. Bu amaçla Kocaeli- Gebze ve İstanbul'da faaliyet gösteren 239 imalat firmasından veriler toplanmıştır. Verilerin analizi sonucunda yeşil pazarlama stratejilerinin, yeşil tedarikçi seçimi ve yeşil inovasyonu anlamlı olarak etkilediği; aynı şekilde yeşil tedarikçinin yeşil inovasyonu, ve yeşil inovayonunun yeşil rekabet avantajını ve performansı anlamlı olarak etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca yeşil pazarlama stratejisinin yeşil inovasyon üzerindeki etkisinde yeşil tedarikçi seçiminde aracı rolü, yeşil inovasyonun performans üzerindeki etkisinde rekabet avantajının aracı rolü ve yeşil pazarlama stratejisinin yeşil inovasyon üzerindeki etkisinde çevreci kültürün düzenleyici etkisi olduğu bulunmuştur.
İlgilizce Özet With the increasing concern for environmental issues today, customers and buyers are demanding from their suppliers to offer products and materials that take environmental issues into account. Therefore, it is necessary to work closely with suppliers early in the product development process to reduce materials and packaging that can have a negative impact on the environment.This is where the concept of green marketing comes into play. In order to respond to these demands of buyers, companies carry out innovative studies on green products and complement this with green supplier selection. As a result of this choice, companies will gain a competitive advantage against their competitors and at the same time, the overall performance of the company will be positively affected. Based on this, our study aims to investigate the effect of green marketing strategies on green supplier selection and green product innovation, and the effect of green product innovation on performance and competitive advantage. For this purpose, data were collected from 239 manufacturing companies operating in Kocaeli-Gebze and Istanbul. As a result of the analysis of the data, it was concluded that green marketing strategies significantly affect green supplier selection and green innovation; likewise, green supplier significantly affects green innovation, and green innovation significantly affects green competitive advantage and performance. In addition, it was found that green marketing strategy has an intermediary role in the selection of green suppliers in the effect of green innovation, the mediating role of competitive advantage in the effect of green innovation on performance, and the regulatory effect of environmental culture on the effect of green marketing strategy on green innovation.