img
Öğretmen adaylarının matematiksel yaratıcılık algılarının incelenmesi
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kastamonu Üniversitesi
Enstitü Fen Bilimleri Enstitüsü
Anabilimdalı Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2023
Öğrenci Adı ve Soyadı Beyza ADAK
Tez Danışmanı PROF. DR. ABDULKADİR TUNA
Türkçe Özet Bu araştırma ilköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel yaratıcılığa ilişkin algılarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 17 ilköğretim matematik öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma nitel araştırma yaklaşımlarından fenomenolojik (olgubilim) yönteme dayalı olarak yürütülmüştür. Bu kapsamda, veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan Araştırma Ödevi Dokümanı kullanılmış olup bu doküman üzerinden her bir katılımcı ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen verilerden betimsel ve içerik analizi kullanılarak tema ve kodlara ulaşılmıştır. Araştırma bulguları öğretmen adaylarının matematiksel yaratıcılığı desteklemeye yönelik açık uçlu, birden fazla çözüm yolu içeren, birden çok temsil türü ile ifade edilebilen sorulara önem verdiklerini göstermektedir. Bununla birlikte, öğretmen adaylarının problem kurma etkinliklerine yer verdikleri görülmüştür. Öğretmen adaylarının yaratıcılığı en fazla farklı düşünmek ile, matematiksel yaratıcılığı ise farklı çözüm yolları üretmek ile ilişkilendirdikleri belirlenmiştir. Öğretmen adaylarına göre çoktan seçmeli, sadece işlemsel bilgiye odaklanan, tek cevabı olan ve tek çözüm yolu içeren sorular matematiksel yaratıcılığı desteklemek için engel oluşturmaktadır. Bu sonuçlar doğrultusunda öğretmen adaylarının matematiksel yaratıcılığı diğer düşünme becerileri ile karıştırdıkları ve matematiksel yaratıcılığın alt boyutları olan akıcılık, esneklik ve orijinallik kavramlarını bütün olarak ele alamadıkları görülmüştür.
İlgilizce Özet This study aims to reveal pre-service elementary mathematics teachers' perceptions of mathematical creativity. The participants of the research consist of 17 elementary pre-service mathematics teachers. The research was conducted based on the phenomenological method, one of the qualitative research approaches. In this context, the Research Assignment Document prepared by the researcher was used as a data collection tool, and semi-structured interviews were conducted with each participant through this document. The themes and codes were acquired from the data obtained using descriptive and content analysis. The study's findings show that pre-service teachers attach importance to open-ended questions containing more than one solution and can be expressed with more than one type of representation to support mathematical creativity. In addition, it was observed that pre-service teachers included problem-posing activities. It was determined that pre-service teachers associated creativity with thinking differently and mathematical creativity with generating different solutions. According to the pre-service teachers, the questions that are multiple-choice, focus only on procedural knowledge, have only one answer and one solution, pose an obstacle to supporting mathematical creativity. In line with these results, it was determined that the pre-service teachers confused mathematical creativity with other thinking skills and that the concepts of fluency, flexibility, and originality, which are the sub-dimensions of mathematical creativity, were not considered as a whole.