img
Patafizik kavramı bağlamında postmodern sanatta nesne
Tez Türü
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kastamonu Üniversitesi
Enstitü Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anabilimdalı Sanat ve Tasarım Ana Sanat Dalı
Tez Onay Yılı 2023
Öğrenci Adı ve Soyadı Merve Mehtap BULUT
Tez Danışmanı PROF. SERKAN İLDEN
Türkçe Özet 20.yy'da ciddi bir ilerleme gösteren teknoloji, bilginin yayılmasını da kolaylaştırmış, her şey herkes tarafından sorgulanabilen bir durum haline gelmiştir. Zira doğa bilimleri sadece fen alanlarını ilgilendiren bir durum olmaktan çıkmış, görsel ve edebi alanlarında ilgisini çekmeye başlamıştır. Uzun zamandır sanatçılara ilham veren; madde, mevcudiyet ve varoluş kavramları bünyesinde irdelenen bir durum halini almıştır. Birçok alanda ele alınan maddenin gizemli hali, paramparça edilmiş ve daha karmaşık bir hale getirilmiştir. Bu noktada kimileri için kırıntılarla oynanan bir oyun olarak nitelendirilen postmodernizm ortaya çıkmıştır. Süreç içerisinde sanatçıların zihninde yaratıcılığın sınırlarını da zorlayan bir oluşum için aktif rol oynayan fen bilimleri, postmodern dönem ile birlikte boyut değiştirmiş patafizik denilen yeni bir sanat formu ortaya koymuştur. Bahsedilen yeni sanat formu içerisinde atom, kuantum, entropi, kaos gibi olgular bulunurken, bu sorgulamaların tümü patafiziği yani istisnalar bilimini kapsamaktadır. Aynı zamanda teknoloji imkânlarının yaratım süreçlerine etkisi bazında postmodern sanatta yeni kavramlar sanat alanına girmiştir. Bunlar; pastij, parodi, temellük gibi kavramlar olurken temelde ortaya konulan durum öykünme ve kopyadır. Çeşitli postmodern sanatçılar tarafından kullanılan bu yöntemler sanatta yeni bir algı oluşturmuştur. Bu algı, özgünlükten ziyade tasarı üzerinden yaratı olması durumudur. Bu tezde, postmodern dönemde patafiziğin varlığı, alanı ve referans olduğu kuram ve sanatçılar üzerinde durulurken, sanatta nesnenin aldığı yeni anlam irdelenmiştir.
İlgilizce Özet Technology, which made a serious progress in the 20th century, has also facilitated the spreadof information, and everything has become a situation that can be questioned by everyone.Because natural sciences has ceased to be a situation that only concerns science, and has startedto attract attention in visual and literary fields. Inspiring artists for a long time; matter hasbecome a situation that is examined within the concepts of existence and existence. Themysterious state of matter, which is discussed in many fields, has been shattered and mademore complex. At this point, postmodernism, which is described as a game played with crumbsfor some, has emerged. In the process, the sciences, which played an active role for a formationthat pushed the limits of creativity in the minds of artists, revealed a new art form calledpataphysics that changed dimensions with the postmodern period. While there are phenomenasuch as atom, quantum, entropy, and chaos in the new art form mentioned, all of these inquiriescover pataphysics, that is, the science of exceptions. At the same time, new concepts inpostmodern art have entered art on the basis of the effect of technology opportunities on thecreation processes. These; While concepts such as pastige, parody, and appropriation aretaking place, the underlying situation is emulation and copying. These methods used byvarious postmodern artists have created a new perception in art. This perception is the case ofcreation over the design rather than originality. In this thesis, the existence, field and referenceof pathophysics in the postmodern period, while focusing on the theory and artists, the newmeaning of the object in art is examined.KEYWORDS:Postmodernism, Pataphysics, Chaos, Machine, Object