img
Çağdaş Sinemada Özne
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Gazi Üniversitesi
Enstitü İletişim Fakültesi
Anabilimdalı Radyo, Televizyon ve Sinema
Tez Onay Yılı 2008
Öğrenci Adı ve Soyadı Sezen GÜRÜF BAŞEKİM
Tez Danışmanı Yrd. Doç. Dr. Ahmet GÜRATA
Türkçe Özet Tez No İndirme Tez Künye Durumu 218865 Pdf dosyası Çağdaş sinemada özne / Subjectivity in contemporary cinema Yazar:SEZEN GÜRÜF Danışman: YRD. DOÇ. DR. AHMET GÜRATA Yer Bilgisi: Gazi Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Radyo Televizyon ve Sinem Bu tez çalışmasının amacı, 1990-2007 yılları arasında Çağdaş Hollywood Sinemasında temsil edilen öznelerin türdeş olmayan özellikler gösterdiğini, farklı kuramsal yaklaşımlara dayanarak betimlemektir. Çalışmada 1990-2007 yılları arası Hollywood Sinemasından seçilen 17 adet filmde özne, Oidipal film Anlatılarında Özne, Simgesel Sistem içinde Özne, İdeolojik Özne, İktidarın Öznesi ve Öznellikten Kaçış başlıkları altında toplanarak, Sigmund Freud, Jacques Lacan, Louis Althusser, Michel Foucault ve Gilles Deleuze ve Felix Guattari'nin öznellik kuramlarından oluşan kavramsal çerçeve aracılığı ile analiz edilmiştir.Yapılan analiz sonucunda Çağdaş Hollywood sinemasında öznelerin, hem oluşum süreçleri bakımından, hem benimsedikleri özne konumları ve de bilgi nesneleri bakımından farklı özellik taşıdığı gözlemlenmiştir.
İlgilizce Özet The aim of this thesis is to illustrate that between the years 1990-2007, the subjects represented in Contemporary Hollywood Cinema indicate non-homogeneous qualities, based on different theoretical approaches. In this work, through 17 films selected from Hollywood Cinema between the years 1990-2007, the subject has been categorized under the titles of The Subject in Oedipal Film Narratives, The Subject Within the Symbolic System, Ideological Subject, The Subject of Power, and Escape from Subjectivity, and it has been analysed through the conceptual framework which consists of the subjectivity hypotheses of Sigmund Freud, Jacques Lacan, Louis Althusser, Michel Foucault, Gilles Deleuze and Felix Guattari. At the end of the analysis, it has been observed that the subjects in Contemporary Hollywood Cinema carry different attributes both in terms of their formation processes and the subject positions as well as the objects of information they adopt.