img
Kurumsal iletişim sürecinde sosyal medyada itibar yönetimi: Turkcell Vodafone TR Türk Telekom
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kastamonu Üniversitesi
Enstitü Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anabilimdalı Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2024
Öğrenci Adı ve Soyadı Ferda Yağmur BAKIR
Tez Danışmanı DOÇ. DR. ZÜBEYDE SÜLLÜ
Türkçe Özet Bu çalışma, Türkiye'deki telekomünikasyon şirketlerinin deprem dönemi ve sonrasında kurumsal itibarlarını X (Twitter) hesapları üzerinden gerçekleştirdikleri paylaşımları karşılaştırarak incelemektedir. Kurumsal itibar, günümüz iş dünyasında kritik bir öneme sahiptir. Güçlü bir itibar, şirketlerin toplum nezdinde nasıl algılandığını belirler ve uzun vadeli başarılarını etkilemektedir. Kurumsal itibar, güvenilirlik, dürüstlük ve toplumsal sorumluluk gibi temel değerlerin yansımasıdır. Olumlu bir itibara sahip olmak, telekomünikasyon sektöründe rekabet avantajı sağlamaktadır. Deprem dönemi gibi beklenmedik durumlarda, sosyal medya platformları hızlı bir şekilde bilgi yaymak ve toplumu bilgilendirmek için önemli bir araç haline gelmiştir. Bu nedenle, sosyal medya itibar yönetimi sürecinde önemli bir rol oynamaktadır. Sosyal medya platformları, şirketlerin hedef kitleleriyle doğrudan etkileşim kurmalarını ve kurumsal itibarlarını şekillendirmelerini sağlayan güçlü araçlardır. Bu araştırma, 2023 yılında telekomünikasyon şirketlerinin kurumsal X (Twitter) hesaplarından yapılan toplam 262 paylaşımın analizine dayanmaktadır. Bu amaçla içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Fombrun'un Reputation Quotient kurumsal itibar ölçeği temel alınarak yapılan içerik analizinde, paylaşımlar altı ayrı başlık altında incelenmiştir. Elde edilen veriler, şirketlerin deprem dönemi ve sonrasında sosyal medyadaki etkinliklerinin ve paylaşım stratejilerinin değerlendirilmesini sağlamıştır. Sonuçlar, Turkcell'in deprem dönemi ve sonrasındaki etkinliğinin Vodafone Tr ve Türk Telekom'a kıyasla belirgin bir şekilde farklılık gösterdiğini ortaya koymuştur. Turkcell, bu dönemlerde istikrarlı bir şekilde ve belirlenmiş bir program çerçevesinde depremle ilgili paylaşımlarını sürdürmüş ve bu tutumla topluma sürekli destek verme çabasını vurgulamıştır. Diğer yandan, uluslararası bir şirket olan Vodafone Tr'nin aynı dönemlerde sosyal medya paylaşımlarının az olması, özellikle toplumun en hassas olduğu anlarda beklenen desteği sağlama konusunda eksiklik olarak değerlendirilmiştir. Türk Telekom'un paylaşım stratejilerinin Turkcell şirketine oranla daha az olduğu gözlemlenmiş olup deprem dönemi sonrasında yeterince etkin olmadığı belirlenmiştir.
İlgilizce Özet This study examines the corporate reputation of telecommunication companies in Turkey during and after the earthquake by comparing their X (Twitter) posts. Corporate reputation is critical in today's business world. A strong reputation determines how companies are perceived by society and affects their long-term success. Corporate reputation is a reflection of core values such as reliability, honesty and social responsibility. Having a positive reputation provides a competitive advantage in the telecommunications sector. In unexpected situations such as the earthquake period, social media platforms have become an important tool to quickly disseminate information and inform the public. Therefore, social media plays an important role in the reputation management process. Social media platforms are powerful tools that enable companies to interact directly with their target audiences and shape their corporate reputation. This research is based on the analysis of a total of 262 posts made from the corporate X (Twitter) accounts of telecommunication companies in 2023. For this purpose, content analysis method was used. In the content analysis based on Fombrun's Reputation Quotient corporate reputation scale, the posts were analyzed under six different headings. The data obtained enabled the evaluation of the companies' social media activities and sharing strategies during and after the earthquake. The results revealed that Turkcell's activity during and after the earthquake period differed significantly from Vodafone TR and Türk Telekom. During these periods, Turkcell continued to post about the earthquake consistently and within a set schedule, emphasizing its efforts to provide continuous support to the community. On the other hand, the fact that Vodafone Tr, an international company, posted less on social media during the same periods was evaluated as a deficiency in providing the expected support, especially at the most sensitive moments of the society. Türk Telekom's sharing strategies were observed to be less than Turkcell's and it was determined that it was not effective enough after the earthquake period.