img
Ortaöğretim öğrencilerinin kış sporlarına yönelik farkındalık düzeylerinin değerlendirilmesi (Kastamonu ili örneği)
Tez Türü Doktora
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Gazi Üniversitesi
Enstitü Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Anabilimdalı Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2010
Öğrenci Adı ve Soyadı Tolga ESKİ
Tez Danışmanı PROF. DR. İBRAHİM YILDIRAN
Türkçe Özet u araştırmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin kış sporlarına yönelik bilişsel, duyuşsal, psikomotor alanlar ile genel farkındalık düzeylerinin belirlenerek aralarındaki ilişkinin incelenmesi ve bu alanlardaki farkındalıkların çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılmasıdır.Tarama modelindeki bu araştırmanın çalışma evrenini 2008 ? 2009 eğitim ? öğretim yılında Kastamonu il merkezinde bulunan 11 ortaöğretim kurumunda öğrenim gören 6789 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise 5 farklı türde eğitim veren 7 ortaöğretim kurumunun 9., 10. ve 11. sınıflarında okuyan 656 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanması aşamasında, araştırmacı tarafından geliştirilen ?Kış Sporları Farkındalık Düzeyi Ölçeği? kullanılmıştır. Geliştirilen ölçek 2 bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm kişisel bilgileri içeren 10 maddeden, ikinci bölüm ise ortaöğretim öğrencilerinin kış sporlarına yönelik farkındalık düzeylerini ölçen 35 maddeden oluşmaktadır.Veri toplama aracının oluşturulmasında öncelikle 80 öğrenciye ?Kış Sporları? konulu kompozisyon yazdırılmış, içerik analizi yapılarak 120 soruluk madde havuzu oluşturulmuştur. Ölçeğin geçerlik çalışmasında, kapsam geçerliğinde uzman görüş ve önerileri alınarak 85 sorudan oluşan ölçek taslağı hazırlanmış, yapı geçerliğinde faktör analizi ve madde analizi yapılarak 13 bilişsel, 13 duyuşsal ve 9 psikomotor olmak üzere 35 maddelik beşli likert tipi ölçek oluşturulmuştur. Ölçeğin güvenirliği için Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısına bakılmış ? =,908 olarak bulunmuştur. Alt boyutlar için elde edilen alfa değerleri ise Bilişsel Boyut ? =,887, Duyuşsal Boyut ? =,927, Psikomotor Boyut ? =,787 olarak hesaplanmıştır.Elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 13 paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin genel dağılım özelliklerini belirlemek için frekans ve yüzde dağılımları kullanılmış, ölçekteki ifadelere ilişkin görüşlerin ortalama değeri verilmiştir. Alt amaçların analizinde ilk olarak Kolmogorov-Smirnov testi ile verilerin normal dağılıma uyup uymadığı incelenmiştir. Normal dağılım gösteren veriler için parametrik testlerden ikili karşılaştırmalarda (cinsiyet değişkeni gibi) t testi, grup sayısı ikiden fazla ise Tek Yönlü Varyans Analizi testi uygulanmıştır. Test sonucunda anlamlı farklılık bulundu ise farklılığın hangi gruplar arasında olduğunu belirleyebilmek amacı ile varyansın homojen olduğu durumlarda Post-Hoc Scheffe Testi, homojen olmadığı durumlarda Tamhane's T2 Testi uygulanmıştır. Normal dağılım göstermeyen veriler için nonparametrik testlerden ikili karşılaştırmalarda Mann-Whitney U, grup sayısı ikiden fazla ise Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır. Kış sporları farkındalık düzeyi alt boyutları arasındaki ilişkiyi tespit etmek için Pearson Korelasyon Katsayısı hesaplanmıştır. Çalışmada anlamlılık düzeyi p<0,05, 0,01 ve 0,001 olarak alınmıştır.Araştırma sonucunda, ortaöğretim öğrencilerinin kış sporlarına yönelik genel, bilişsel ve psikomotor farkındalıkları ?az düzeyde farkında?, duyuşsal farkındalıkları ?orta düzeyde farkında? olarak bulunmuştur. Genel farkındalık düzeylerini okul türü, sınıf düzeyi, anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu, baba mesleği, ailenin ortalama aylık geliri, ailede spor yapanlar ve ailede kış sporları ile ilgilenenlerin varlığı; bilişsel farkındalık düzeylerini okul türü, anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu, anne iş durumu, baba mesleği, ailenin ortalama aylık geliri, ailede spor yapanlar ve ailede kış sporları ile ilgilenenlerin varlığı; duyuşsal farkındalık düzeylerini cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi, anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu ve ailenin ortalama aylık geliri; psikomotor farkındalık düzeylerini cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi, ailede kış sporları ile ilgilenenlerin varlığı değişkenlerinin anlamlı derecede etkilediği görülmüştür.Ortaöğretim öğrencilerinin kış sporlarına yönelik genel farkındalık ile bilişsel ve duyuşsal farkındalıkları arasında ?pozitif yönde yüksek düzeyde?, genel farkındalık ile psikomotor farkındalık arasında ?pozitif yönde orta düzeyde?, bilişsel farkındalık ile duyuşsal farkındalık arasında ?pozitif yönde düşük düzeyde?, bilişsel farkındalık ile psikomotor farkındalık arasında ?pozitif yönde orta düzeyde?, duyuşsal farkındalık ile psikomotor farkındalık arasında ?pozitif yönde düşük düzeyde?, anlamlı bir ilişki mevcuttur.
İlgilizce Özet The aim of this study was to investigate the relationship among awareness levels by analyzing the secondary education students? cognitive, affective, psychomotor and also general awareness levels on winter sports and to compare the awareness levels found in these fields in the sense of various variables.6789 students from 11 secondary education institutions in Kastamonu who received education in 2008-2009 academic year set the target population of this study in which descriptive model applied and also 656 students who received education in ninth, tenth and eleventh grades of 7 secondary education institutions which offered education in 5 different types set the sample group. In the process of data collection for the study, ?Winter Sports Awareness Level Scale? developed by the researcher was used. This scale which was developed for reaching the aims determined in the study consisted of 2 parts. The first part consisted of 10 items about personal information and the second part also consisted of 35 items analyzing The Secondary Education Students? Awareness Levels on Winter Sports.In the process of developing data collection tool, the students firstly wrote a composition about ?Winter Sports?, after that an item pool containing 120 questions was prepared. In the process of validity of scale, the outline of scale containing 85 questions was prepared by taking expert?s opinion in the content validity, and in the structure validity by making factor and item analysis five point likert scale containing 35 items - 13 cognitive, 13 affective, 9 psychomotor - was developed. Cronbach Alpha internal consistency coefficient was examined and ?=,908 was found for the reliability of scale. The obtained alpha values for the subscales were computed as Cognitive ?=,887, Affective ?=,927, Psychomotor ?=,787.The obtained data was analyzed with SPSS 13 Package Program. The frequency and percentage allocation were used for determining the general distribution features of data; the mean value of opinions about expression in the scale was given. In the analysis of subgoals, firstly it was analyzed with Kolmogorov-Smirnov whether data corresponded the normal distribution or not. For the data showing normal distribution, in the paired comparisons among parametric tests t-test, if the group number is more than two, one-way analysis of variance was applied. If the significant difference was found at the end of the test, in the situations that the variance was homogenous, Post-Hoc Scheffe Test, in the situations that the variance was nonhomogenous, Tamhane?s T2 Test was applied for the aim of determining the differences between which groups. For the data showing non-normal distribution, in the paired comparisons among nonparametric tests Mann-Whitney U, if the group number was more than two, Kruskal Wallis tests was applied. Pearson Correlation Coefficient was computed for ascertaining the relationship between winter sports awareness level and subscales. The error performance in the study was regarded as p<0,05, 0,01 and 0,001.In the consequence of study, secondary education students? general, cognitive and psychomotor awareness on winter sports were found as ?low level?, their affective awareness was also found as ?mid level?. The significant awareness was clearly seen that for general awareness levels of secondary education students? on winter sports according to the variables of school type, class level, mother?s educational background, father?s educational background, father?s job, average monthly income of family, the people playing sports in the family and the people interested in winter sports in the family; for cognitive awareness according to the variables of school type, mother?s educational background, father?s educational background, mother?s job, father?s job, average monthly income of family, the people playing sports in the family and the people interested in winter sports in the family; for affective awareness according to the variables of gender, school type, class level, mother?s educational background, father?s educational background and average monthly income of family; for psychomotor awareness according to the variables of gender, school type, class level and the people interested in winter sports in the family.There was a significant relationship ?positive high level? between secondary education students? general awareness and cognitive and also affective awareness on winter sports, ?positive mid level? between their general awareness and psychomotor awareness, ?positive low level? between their cognitive awareness and affective awareness, ?positive mid level? between cognitive awareness and psychomotor awareness, ?positive low level? affective awareness and psychomotor awareness.