img
Okul öncesi dönem çocuklarının duygusal zekâsı ve dijital oyun bağımlılıklarının incelenmesi
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Gazi Üniversitesi
Enstitü Eğitim Fakültesi
Anabilimdalı Okul Öncesi Öğretmenliği
Tez Onay Yılı 2019
Öğrenci Adı ve Soyadı Alparslan ÜNSAL
Tez Danışmanı Prof. Dr. İlkay ULUTAŞ
Türkçe Özet Bu araştırmada okul öncesi dönem çocuklarının duygusal zekâlarının ve dijital oyun bağımlılıklarının belirlenmesi, duygusal zekâ ile dijital oyun bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi ve duygusal zekâ ile dijital oyun bağımlılığının öneminin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu kapsamda araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Ankara ili merkez ilçelerindeki Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı resmi statüdeki anaokullarının 5-6 yaş grubunda eğitim görmekte olan 297 çocuk oluşturmuştur. Araştırma ilişkisel tarama modeline göre tasarlanmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak "Kişisel Bilgi Formu", "Sullivan Çocuklar İçin Duygusal Zekâ Ölçeği" ve "Çocuklar İçin Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları çocukların duygusal zekâ puan ortalamalarının cinsiyet, doğum sırası, kardeş sayısı, anne-babanın öğrenim durumu, annenin çalışma durumu ve babanın çalışma durumuna göre istatistiksel olarak anlamlı fark gösterdiğini; yaşlarına göre anlamlı fark göstermediğini ortaya koymuştur. Çocukların bilgisayar oyunu bağımlılığı puan ortalamalarının cinsiyet, doğum sırası, annenin öğrenim durumu, babanın öğrenim düzeyi, annenin çalışma durumu ve babanın çalışma durumuna göre anlamlı fark gösterirken; yaşları ve kardeş sayılarına göre anlamlı fark göstermediği tespit edilmiştir. Duygusal zekâ ile bilgisayar oyunu oynama bağımlılığı arasında anlamlı düzeyde, yüksek ve negatif yönde ilişki olduğu belirlenmiştir. Oyun bağımlılığının duygusal zekânın yordayıcısı olduğu görülmüştür.
İlgilizce Özet This study was aimed to determine the emotional intelligence and digital game addiction in preschool children and to investigate the association between emotional intelligence and digital game addiction. The study group of this correlational study was 297 children who were 5-6 year old and attending public kindergartens in the central districts of Ankara during the 2016-2017 academic year. "Personal Data Form", "Sullivan Emotional Intelligence Scale for Children" and "Computer Game Addiction Scale for Children" were used as data collection tools. When data analyzed, it was found that children' sex, birth order, number of siblings, parental education level and parental occupation created significant difference in emotional intelligence and computer addiction of children. There were no age differences in the emotional intelligence and game addiction. It was also seen that emotional intelligence were associated with computer game addiction and game addiction was found as significant predictor of emotional intelligence.