img
Üniversite öğrencilerinin vatandaşlık algısının belirlenmesi
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kastamonu Üniversitesi
Enstitü Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anabilimdalı İlköğretim Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2016
Öğrenci Adı ve Soyadı İbrahim DEMİRBAŞ
Tez Danışmanı DOÇ. DR. DURAN AYDINÖZÜ
Türkçe Özet Bu tez çalıĢmasında, Kastamonu Üniversitesinde öğrenim gören üniversiteöğrencilerinin belirli değiĢkenlere göre, vatandaĢlık algılarının belirlenmesiamaçlanmıĢtır. Bu amaca uygun ölçek formu; uzman görüĢleri alınarak hazırlanmıĢ,ön uygulama yapılarak ve tekrar alınan profesyonel görüĢlerle son Ģekli verilmiĢtir.ÇalıĢmanın evreni, 2014-2015 eğitim–öğretim yılında öğrenim gören 20476öğrencidir. Örneklem sayısı, 1409 öğrenciden oluĢmuĢtur. Verilerin toplanmasındabeĢli likert tipi Vatandaşlık Algısı Ölçeği kullanılmıĢtır. Ölçek; iki bölümden, beĢboyuttan ve 45 maddeden oluĢmuĢtur. Birinci bölümde; kiĢisel bilgiler, ikincibölümde; üniversite öğrencilerinin vatandaĢlık algıları yer almıĢtır. Elde edilenverilerin istatiksel analizinde, SPSS (Statistical Package For Social Science) paketprogramından yararlanılmıĢtır.Yapılan çalıĢmada üniversite öğrencilerinin vatandaĢlık algılarının cinsiyete göredeğiĢtiği bulunmuĢtur. VatandaĢlık algısı kızlarda yüksek çıkarken erkeköğrencilerde düĢük çıkmaktadır. Ġl merkezinde yaĢayan öğrencilerin vatandaĢlıkalgısı yüksek çıkarken köyde yaĢayan öğrencilerin düĢük çıkmakta olduğubelirlenmiĢtir. AraĢtırmada elde edilen bulgulara dayanılarak; kız öğrencilerin nedendaha fazla vatandaĢlık algısına sahip olduğu araĢtırılabilir. Köyde yaĢayanöğrencilerin vatandaĢlık algısının il merkezinde yaĢayanlara göre daha düĢükolmasının nedenleri araĢtırılabilir.Anahtar Sözcükler: Sosyal Bilgiler, VatandaĢlık, VatandaĢlık algısı, VatandaĢlıkEğitimi
İlgilizce Özet In this thesis, it is aimed to determine the citizenship behaviours of KastamonuUniversity students‟ based on certain variables. In order to prepare the questionnaireof this study, expert opinions were applied at the first stage. After a pilotimplementation was carried out, the questionnaire was submitted to experts‟opinions again and the final form of the questionnaire was generated in theframework of the feedbacks. The population of the study includes 20 476 studentsstudying at the university between 2014-2015 academic year. The sample contains1409 students chosen from this population. The data were collected using five-pointLikert-type Citizenship Perception Scale. The scale consists of two sections, fivefactors and 45 items. While the first section includes demographic information, thesecond sections includes items about citizenship perception. In order to analyse thedata, SPSS (Statistical Package for Social Science) software was used.The findings showed that citizenship perceptions of university students differentiateaccording to the gender. The citizenship perceptions of the female students were foundto be higher than the males‟. Additionally, the citizenship perceptions of the studentsliving in the city centre were higher than the ones living in the villages. In accordancewith these findings it is thought that the reason for the female students‟ highercitizenship perceptions may be investigated. Besides, the reason that the citizenshipperceptions of the students living in the villages were lower than the ones living in thecity centre may be researched in w new study.Keywords: Social Studies, Citizenship, Citizenship Perception, CitizenshipEducation