Tez Türü | Yüksek Lisans |
Ülke | Türkiye |
Kurum/Üniversite | Ondokuz Mayıs Üniversitesi |
Enstitü | Eğitim Fakültesi |
Anabilimdalı | İngilizce Öğretmenliği |
Tez Onay Yılı | 2024 |
Öğrenci Adı ve Soyadı | Hakkı Can BOYSAN |
Tez Danışmanı | Prof. Dr. Nalan KIZILTAN |
Türkçe Özet | İncelik ilkelerinin dil öğrenimine kazandırılması, öğrenenlerin iletişimde dilin uygun kullanımını sağlamak içindir. Bu çalışma, Friends gülmece dizisindeki konuşma metinlerini çözümleyerek dil öğrenimine katkıda bulunmayı amaçlamakta ve Yüce Gönüllülük İlkesi kapsamındaki davet etme, teklifte bulunma, söz verme ve üstlenme söz edimlerinin rastlantısal öğrenme yoluyla nasıl öğrenilebileceğini vurgulamaktadır. Bu çalışma, yatay ve dikey uzaklık, bedel/çıkar gibi toplumedimbilimsel incelik ölçekleri, gerçekleşme kuralları, mizah ve karakterlerin adlarının düz sözlük anlamlarının Friends dizisindeki davranışlarıyla nasıl örtüştüğünü yansıtarak iletişimde nasıl ince olunacağını araştırmaktadır. Çalışmanın verileri rastgele seçilen Friends bölümlerinden elde edilen sözcelerle ve incelik ilkeleri içerisinde yer alan Yüce Gönüllülük İlkesi açısından incelenmiştir. İncelik ilkeleri toplumedimbilimsel yetinin edinilmesinde önemli bir rol oynar; böylece öğrenenlere incelik, yüce gönüllülük ve gülmecenin iletişimi nasıl güçlendirebileceği konusunda yardımcı olabilir. İngilizce öğrenirken bağlama dayalı ve özgün yaşam örnekleri sunmak için görsel-işitsel kaynaklardan yararlanılabilir. Rastlantısal öğrenmenin, sınıflarda mizah içeren görsel-işitsel söylem kullanılarak İngilizce öğrenimini kolaylaştırabileceği belirlenmiştir. Friends dizisindeki gülmece, öğrencilerin dil sınıfındaki kaygılarını azaltabilecek ve öğrenmelerini destekleyip onlara bir öğrenme ortamı sağlayacaktır. Böylece, derse katılımlarını ve güdülerini artırabileceği vurgulanmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre, muhataplar arasındaki yatay uzaklığın eşit olduğu bulunmuştur (Konuşur = İşiten). Bedel/çıkar ölçeğinde ise işitenin konuşura göre daha üstün olduğu bulunmuştur (Konuşur -- İşiten). Bu çalışma, gülmece yoluyla dil öğrenenlerin dil yeterliliğini ve toplumsal becerilerini nasıl geliştirebileceğine ışık tutmayı ve öğrenenleri başkalarına karşı ince ve düşünceli olmaya yönlendirmeyi amaçlamaktadır. |
İlgilizce Özet | Incorporating politeness principles into language learning has emerged as an influential study area, reflecting on the appropriate use of language in utterances. This study aims to contribute to language learning by analyzing transcripts from the comedy series Friends, highlighting how the speech acts of inviting, offering, promising, and undertaking within the Generosity Maxim can be learned in the perspective of peripheral learning. Thus, this study investigates how to be polite in communication, reflecting on sociopragmatic politeness scales, such as horizontal distance and cost/benefit, felicity conditions, humor, and how the denotative meanings of characters' names coincide with their behaviors in Friends. The data of the study have been collected from randomly selected Friends episodes and analyzed for instances of the Generosity Maxim within the politeness principles. Politeness principles play a crucial role in acquiring sociopragmatic competence, which can assist learners how politeness, generosity, and humor can enrich communication. Audiovisual resources can be used in learning English to provide contextual and authentic real-life situations. It has been found out that peripheral learning can facilitate learners' English by using humorous audiovisual discourse in classrooms. Besides, humor in Friends may reduce learners' anxiety in the language classroom and provide a supporting and familiar learning setting, expanding learners' engagement and motivation. According to the results, horizontal distance has been found to be equal between the interlocutors (Speaker = Hearer). The cost/benefit scale has been found to be in favour of the listener over the speaker (Speaker -- Hearer). This study also aims to shed light on how language learning through humor may enhance linguistic competence and social skills of learners, guiding them to be polite and considerate toward others in communication. |