Tez Türü | Yüksek Lisans |
Ülke | Türkiye |
Kurum/Üniversite | Kastamonu Üniversitesi |
Enstitü | Fen Bilimleri Enstitüsü |
Anabilimdalı | Elektrik-Elektronik Mühendisliği Ana Bilim Dalı |
Tez Onay Yılı | 2025 |
Öğrenci Adı ve Soyadı | Kadir EKER |
Tez Danışmanı | DR. ÖĞR. ÜYESİ YÜCEL ÇETİNCEVİZ |
Türkçe Özet | Bu çalışmada, elektrikli araç uygulamaları için 2500 W gücünde, 32 kutuplu dıştan rotorlu üç fazlı Fırçasız Doğru Akım Motorunun (FDAM) hız kontrolünü gerçekleştiren bir motor sürücü devresi tasarlanmış ve gerçekleştirilmiştir. Geliştirilen motor sürücüsü, ARM tabanlı STM32F407G geliştirme kartı üzerine gömülü bir PID kontrol algoritması ile çalışmaktadır. Sürücü, alan etkili sensörlerden elde edilen geri besleme sinyallerini kullanarak motor hızını 0 ile 615 d/d aralığında hassas bir şekilde kontrol etmektedir.Motor sürücüsünün evirici katında IGBT güç anahtarları tercih edilmiştir. IGBT anahtarlarının aşırı ısınarak zarar görmesinin engellemek için sıcaklık sensörü ile izlenmekte ve aşırı ısınma durumunda sürücü devresinin enerjisi kesilmektedir. Ayrıca akım sensörü ile aşırı akım durumları algılanarak yine sürücü devresinin enerjisi kesilmektedir. Geliştirilen bu koruma önlemleri, motor sürücüsünün güvenliğini artırmış ve uzun süreli çalışma koşullarında güç anahtarlarının zarar görmesi engellenmiştir. Tasarlanan motor sürücü devresi, elektrikli araç teknolojileri alanında yüksek güç ve düşük hız uygulamaları için güvenilir bir çözüm sunmaktadır. |
İlgilizce Özet | In this study, a motor driver circuit has been designed and realized to control the speed of a 2500 W, 32-pole external rotor three-phase Brushless Direct Current (BLDC) Motor for electric vehicle applications. The developed motor driver works with a PID control algorithm embedded on the ARM-based STM32F407G development board. The driver uses the feedback signals obtained from the field-effect sensors to precisely control the motor speed in the range of 0 to 615 RPM.IGBT power switches are preferred in the inverter stage of the motor driver. In order to prevent the IGBT switches from being damaged by overheating, they are monitored with a temperature sensor and the drive circuit is de-energized in case of overheating. In addition, overcurrent conditions are detected with the current sensor and the drive circuit is de-energized. These protection measures have increased the safety of the motor driver and prevented damage to the power switches under long-term operating conditions. The designed motor driver circuit provides a reliable solution for high power and low speed applications in the field of electric vehicle technologies. |