Tez Türü | Doktora |
Ülke | Türkiye |
Kurum/Üniversite | Kastamonu Üniversitesi |
Enstitü | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Anabilimdalı | İşletme Ana Bilim Dalı |
Tez Onay Yılı | 2025 |
Öğrenci Adı ve Soyadı | Ali ÇİLESİZ |
Tez Danışmanı | DOÇ. DR. FARUK DAYI |
Türkçe Özet | Bu çalışmada, havayolu firmalarının piyasa değerini etkileyen faktörlerin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma kapsamında, piyasa değeri bağımlı değişken olarak ele alınmış; bağımsız değişkenler olarak ise aktif toplamı, satışlar, cari oran, maddi duran varlık devir hızı, aktif devir hızı, finansal kaldıraç oranı, aktif kârlılık oranı, piyasa değeri/defter değeri oranı ve uçak sayısı kullanılmıştır. Firmalar, filolarındaki uçak sayıları dikkate alınarak gruplandırılmış ve bu doğrultuda altı farklı model oluşturulmuştur. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği'ne (IATA) kayıtlı, borsada işlem gören ve 2019–2023 dönemine ait verilerine eksiksiz şekilde erişilebilen 37 havayolu firması panel veri analizine dâhil edilmiştir. Çalışma neticesinde elde edilen bulgular incelendiğinde, aktif toplamı, maddi duran varlık devir hızı, cari oran, aktif kârlılık oranı, piyasa değeri/defter değeri oranı ve uçak sayısı değişkenlerinin piyasa değeri üzerinde pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir etkiye sahip olduğu görülmüştür. Bununla birlikte, finansal kaldıraç oranı, aktif kârlılık oranı ve aktif toplamı değişkenlerinin piyasa değeri üzerinde negatif ve anlamlı bir etki yarattığı tespit edilmiştir. |
İlgilizce Özet | This study aims to examine the factors affecting the market value of airlines. Within the scope of the research, market value was considered as the dependent variable; the independent variables were total assets, sales, current ratio, tangible fixed asset turnover, asset turnover, financial leverage ratio, asset profitability ratio, market value/book value ratio, and number of aircraft. The companies were grouped based on the number of aircraft in their fleets, and six different models were created accordingly. Thirty-seven airlines registered with the International Air Transport Association (IATA), listed on the stock exchange, and with complete data available for the 2019–2023 period were included in the panel data analysis. Upon examining the findings obtained as a result of the study, it was observed that the variables of total assets, tangible fixed asset turnover rate, current ratio, return on assets, market value/book value ratio, and number of aircraft had a positive and statistically significant effect on market value. However, it was determined that the financial leverage ratio, return on assets ratio, and total assets variables had a negative and significant effect on market value. |