img
COVID-19 Pandemi Döneminde Acil Servis Çalışanlarında Mesleki Kaygının Değerlendirilmesi    
Yazarlar
Dr. Öğr. Üyesi Selda KARAVELİ ÇAKIR
Türkiye
Prof. Dr. Fatma Mutlu KUKUL GÜVEN
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Özet
Amaç: Covid-19, tüm dünyada insanlar ve sağlık çalışanları üzerinde kaygı oluşturmuştur. Medyada paylaşılan ölüm ve vaka sayılarındaki artış kaygıyı artırmış, özellikle sağlık çalışanlarının meslekleri ile ilişkili kaygı duymalarına neden olmuştur. Tanımlayıcı kesitsel türde olan bu araştırma bir eğitim araştırma hastanesi acil servis çalışanlarının Covid-19 pandemisi döneminde mesleki kaygılarını belirleyip ona bağlı değişkenleri analiz ederek literatüre katkı sağlamak amacı ile yapılmıştır. Gereç ve Yöntemler: Araştırmanın evrenini bir Eğitim Araştırma Hastanesinin acil servis çalışanları oluşturdu. Veriler araştırma evreninin %83.9’una ulaşılarak toplanmıştır. Araştırmanın verileri “Acil Servis Çalışanı Bilgi Formu” ve “Acil Sağlık Çalışanları İçin Mesleki Kaygı Ölçeği” kullanılarak, Google formlar üzerinden hazırlanan çevirim içi anket yöntemi ile elde edilmiştir. Bulgular: Araştırmaya katılanların yaş ortalaması 33.71±8.13, acil serviste çalışma ortalaması 7.90±6.89 yıl olduğu belirlendi. Katılımcıların %86.2’sinin Covid-19 pozitif hasta ile temas ettiği ve %31.9’unun sekiz saatten daha uzun temas ettiği, %90.4’ünün pandemi döneminde işle ilgili kaygı duyduğu, %21.3’ünün pandemi döneminde işi bırakmayı istediği saptandı. Acil sağlık hizmeti sunan personelin mesleki kaygı ölçeği toplam puan ortalaması 77.29±16.12 olarak belirlendi. Araştırmaya katılan kadın çalışanların, bekar olanların, çocuk sahibi olmayanların, nöbet ile çalışanların, doktor ve hemşirelerin, pandemi döneminde işle ilgili kaygı duyanların mesleki kaygı ölçeği puan ortalaması yüksek olup, aradaki farklılık istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p<0.05). Sonuç: Acil servis çalışanlarının mesleki kaygı düzeyinin orta düzeyde olduğu saptandı. Doktor ve hemşirelerin yaşadıkları mesleki kaygı düzeyi arasında fark olmamasına rağmen diğer meslek gruplarına göre mesleki kaygıları yüksek bulunmuştur. Doktor ve hemşirelerin daha yüksek mesleki kaygıya sahip olmasının nedeni hasta bakımında daha fazla zaman geçirmesi ile açıklanabilir. Acil serviste çalışan sağlık çalışanlarının mesleki kaygıları için gerekli desteğin yönetimsel olarak verilerek çözümlenmesi gereken öncelikli konular arasında yer almasını önermekteyiz.
Anahtar Kelimeler
Acil servis,COVID-19,mesleki kaygı
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Anatolian Journal of Emergency Medicine
Dergi ISSN 2651-4311
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 01-2022
Cilt No 5
Sayı 2
Sayfalar 78 / 85
Doi Numarası 10.54996/anatolianjem.1024419
Makale Linki file:///C:/Users/birny/Desktop/2022%20yay%C4%B1nlar/2022%20COVID-19%20Pandemi%20D%C3%B6neminde%20Acil%20Servis%20%C3%87al%C4%B1%C5%9Fanlar%C4%B1nda%20Mesleki%20Kayg%C4%B1n%C4%B1n%20De%C4%9Ferlendirilmesi.pdf
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
COVID-19 Pandemi Döneminde Acil Servis Çalışanlarında Mesleki Kaygının Değerlendirilmesi

Paylaş