img
Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Eğitimi Çerçevesinde Hukuk Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi   
Yazarlar
Doç. Dr. Sibel OĞUZ HAÇAT Doç. Dr. Sibel OĞUZ HAÇAT
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Mehmet Ali Çakmak
Gazi Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu çalışmanın amacı, sekizinci sınıf öğrencilerinin hukukokuryazarlık düzeylerini belirlemektir. Çalışmada, betimsel taramamodeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu maksimum çeşitlilik örneklemeyolu kullanılarak seçilen NUTS (The Nomenclature of Territorial Units forStatistics) 1’i oluşturan ve 12 bölge içerisinden 2012-2013 eğitim öğretimyılında öğrenim gören 3407 ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerioluşturmaktadır. Veriler kişisel bilgi formu, hukuka yönelik duyuşsaleğilimler ölçeği, hukuk davranış ölçeği ve hukuk bilgi testi olmak üzeredört bölümden oluşan “Temel Eğitim Hukuk Okuryazarlığı Anketi”kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın nicel verileri için SPSS(Statistical Package for the Social Sciences) paket programı kullanılmış,analizlerde anlamlılık düzeyi 0,05 olarak alınmıştır. Hukukokuryazarlığını oluşturan bileşenler ile bağımsız değişkenler arasındailişkisiz (bağımsız) örneklemler için “t- Testi”, ilişkisiz örneklemler için“Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA)” ve hukuk okuryazarlığı bileşenleriarasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını ortaya koymak amacıyla“Basit Korelasyon” analizi yapılmıştır. Ayrıca çalışmada varyanslarınhomojen olmaması durumunda “Welch Testi” ile veriler analiz edilmiştir.Sekizinci sınıf öğrencilerinin hukuk okuryazarlığı ölçeğinden aldıklarıtoplam puanın ortalamasına bakıldığında, sekizinci sınıf öğrencilerininhukuk okuryazarlığı düzeylerinin belirlenen değerlere göre yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Hukuk okuryazarlığı boyutları olan bilgi,duyuş ve davranışta pozitif yönde orta düzeye yakın anlamlı bir ilişkibulunduğu tespit edilmiştir. İlgili alan yazın incelendiğinde Türkiye’ deülkemizde hukuk okuryazarlığını konu alan çalışmaların az olduğugörülmektedir. Bu alanla ilgili çalışmalar yapılabilir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Turkish Studies
Dergi ISSN 1308-2140
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 03-2018
Makale Linki https://turkishstudies.net/turkishstudies?mod=tammetin&makaleadi=&makaleurl=821541159_47O%C4%9FuzHa%C3%A7atSibel-vd-egt-919-940.pdf&key=21295
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 3

Paylaş