img
Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Eğitimi ve Uyumu: Sorunlar ve Çözüm Önerileri      
Yazarlar
Hasan Sarıahmetoğlu
Prof. Dr. Selman Tunay KAMER Prof. Dr. Selman Tunay KAMER
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu çalışmanın amacı; Kastamonu ilinde ortaokullarda öğrenim gören yabancıuyruklu öğrencilerin eğitim sistemine uyumunda öğretmenlerin ve okulyöneticilerinin karşılaştıkları sorunları tespit etmek ve bu konuyla ilgili yapılacakplanlamalara katkı sunmaktır. Bu çalışma, nitel bir araştırmadır. Durum çalışmasıdesenine göre yürütülen bu araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşmeformları ile toplanmıştır. Veriler, 2018 yılında Kastamonu ilinde 4 ortaokulda görevyapan 8 öğretmen ve 8 okul yöneticisiyle yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Seskaydına alınan görüşmelerden elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimselanaliz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; yabancı uyruklu öğrencilerinTürkçe bilmemeleri öğretmen ve yöneticilerin karşılaştığı en önemli sorun olarakortaya çıkmıştır. Bu sebeple öğrencilerin akademik anlamda başarısız oldukları veilk zamanlarda arkadaşları tarafından dışlandıkları okul yöneticileri ve öğretmenlertarafından ifade edilmiştir. Okullarda yabancı uyruklu öğrenci sayısının artmasıylaberaber çeteleşme ve şiddet olaylarının da arttığı belirtilmiştir. Bu öğrencilerdedevamsızlık ve okul terkinin yüksek olduğu ve yabancı uyruklu öğrenci ailelerininmaddi sorunlar yaşadığı dile getirilen diğer sorunlar olmuştur. Denklik işlemleriyapılırken yaşlarından daha düşük sınıflara verilmesinin sorunlara yol açtığı ortayaçıkmıştır. Yabancı uyruklu öğrencilerin bazı okullarda yığılması sorunlarınçoğalmasına ve yeni sorunların ortaya çıkmasına sebep olduğu okul yöneticileri veöğretmenler tarafından ifade edilmiştir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi
Dergi ISSN 2148-6999
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 11-2021
Cilt No 8
Sayı 2
Sayfalar 612 / 634
Doi Numarası 10.21666/muefd.852569
Makale Linki https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1484683