img
Investigation of the Effects of "First Managers" on Teachers' Professional Lives According to Different Variables    
Yazarlar
Esra Esgen
Doç. Dr. Muammer ERGÜN
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Özet
Liderlik ve eğitim konuları yıllardır araştırmacıların ilgisini çeken iki konudur. Özellikle ilişki yönelimli ve görev yönelimli liderlik tarzları ile ilgili pek çok araştırma yapılmıştır. Bu çalışmada öğretmenlerin ilk görev yaptıkları okul yöneticisinin öğretmenin gelecekteki meslek hayatını etkileme durumu incelenmiştir. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen liderlik tarzı ölçeği ve demografik bilgileri içeren anket yoluyla dijital ortamda toplanmıştır. Geliştirilen ölçek için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Daha sonra ise farklı bir gruptan veriler toplanarak tekrar doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Çalışma 530 kişilik örneklem grubu üzerinde gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler Anova testi ve t testi ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin %70’i ilk yöneticilerinin kendilerinin meslek hayatını etkilediğini ortaya koymuştur. Etkilemenin kullanılan liderlik tarzına göre farklılaşmadığı bulunmuştur. Ayrıca, yönetici kıdemine göre ve ilk görev yapılan okulun öğretim kademesine göre öğretmenleri etkilemede farklılıklar olduğu ortaya çıkmıştır. Görev ve ilişki yönelimli liderlik tarzına göre etkilemenin farklılaşmadığı bulgusu literatürle uyumlu sonuçlardır.
Anahtar Kelimeler
Öğretmenlerin ilk yöneticileri,ilk yöneticilerin öğretmen kariyerine etkisi,görev ve ilişki yönelimli liderlik.
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Diğer hakemli uluslarası dergilerde yayımlanan tam makale
Dergi Adı Adiyaman University Journal of Educational Sciences
Dergi ISSN 2149-2727
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 12-2023
Cilt No 13
Sayı 2
Sayfalar 54 / 66
Doi Numarası 10.17984/adyuebd.1286116
Makale Linki https://dergipark.org.tr/tr/pub/adyuebd/issue/82447