img
img
8. Sınıf Öğrencilerinin Doğa Kavramına İlişkin Bilişsel Yapıları    
Yazarlar (2)
Prof. Dr. Kadir KARATEKİN Prof. Dr. Kadir KARATEKİN
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Özlem Elvan
Türkiye
Devamını Göster
Özet
Doğa sevgisi ve doğayı koruma duygusu çevresel değerler içinde yer almaktadır. Bu değerlerin çocuklarımızın ve gençlerimizin eğitiminin her aşamasında, onlara doğru anlatılması ve bu anlamda sağduyu kazandırılması toplumsal bir gerekliliktir. Zira toplumun en küçük ve en temel parçası bireydir. Bu sağduyuya, bireylere ancak iyi ve etkili bir çevre eğitimi vererek sahip olabiliriz. Bunun en etkili ve en rasyonel yolu ise eğitim sistemi içerisine giren tüm bireylere doğa eğitiminin verilmesidir. Doğa ile ilişkili tüm kavramların bilinmesi ve bu kavramların günlük yaşam ile ilişkilendirilmesi doğa eğitimi için önemli bir başlangıç noktasıdır. Bunun için öğrencilerin doğa kavramına ilişkin bilişsel yapılarını ortaya çıkarmak önemlidir. Bu çalışmanın amacı da 8. sınıf öğrencilerin kelime ilişkilendirme testi ile doğa kavramına ilişkin bilişsel yapılarını tespit etmektir. Bu amaca ulaşmak için Türkiye’nin her coğrafi bölgesinden seçilmiş ikişer ilde (Ankara, Kırşehir, Samsun, Kastamonu, Malatya, Ağrı, Şanlıurfa, Batman, Antalya, Mersin, İzmir, Manisa, İstanbul ve Yalova) öğrenim gören 8. sınıf öğrencilerine doğa anahtar kavramı ile ilgili bir kelime ilişkilendirme testi uygulanmıştır. Öğrencilerin doğa anahtar kavramına verdikleri cevaplar doğrultusunda doğa ile ilgili sahip oldukları kavramlar tespit edilerek incelenmiş ve öğrencilerin bilişsel yapıları ortaya çıkarılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin zihinlerinde doğa kavramıyla ilgili bilişsel yapının zayıf olduğu ve doğa kavramını daha çok doğal çevre, değerler ve ihtiyaç kategorileri ile ilişkilendirdikleri tespit edilmiştir. Doğa kavramının öğrencilerin bilişsel yapılarında illere göre de bir farklılık gösterdiği görülmüştür.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Diğer hakemli uluslarası dergilerde yayınlanan tam makale
Dergi Adı ULUSLARARASI SOSYAL BİLİMLER EĞİTİMİ DERGİSİ
Dergi ISSN 2146-6297
Dergi Tarandığı Indeksler ERIH PLUS Index Copernicus International (ICI) Root Indexing Scientific Indexing Services (SIS) Eurasian Scientific Journal Index (ESJI) Academic Resource Index (ResearchBib) Directory of Journals Indexing (DRJI) SOBIAD
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2021
Cilt No 7
Sayı 2
Sayfalar 220 / 249
Makale Linki https://doi.org/10.47615/issej.937294
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
Google Scholar 31

Paylaş