Yazarlar |
Prof. Dr. Kadir KARATEKİN
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özlem Elvan
Mersin Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Demokrasi ile ilişkili kavramların bilinmesi ve bu kavramların günlük yaşam ile ilişkilendirilmesi demokrasi eğitimi için önemlidir. Dolayısıyla öğrencilerin demokrasi kavramına ilişkin var olan bilişsel yapılarını ortaya çıkarmak demokrasi eğitimi için bir başlangıç noktası olacaktır. Bu çalışmanın amacı da 8. sınıf öğrencilerinin kelime ilişkilendirme testi ile demokrasi kavramına ilişkin bilişsel yapılarını tespit etmektir. Bu amaca ulaşmak için 2014-2015 eğitim-öğretim bahar döneminde Türkiye'nin her coğrafi bölgesinden seçilmiş ikişer ilde öğrenim gören 420 8. sınıf öğrencisine demokrasi anahtar kavramı ile ilgili bir kelime ilişkilendirme testi uygulanmıştır. Öğrencilerin demokrasi anahtar kavramına verdikleri cevaplar doğrultusunda kavram ağları oluşturulmuş ve öğrencilerin bilişsel yapıları ortaya çıkarılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin zihinlerinde demokrasi kavramıyla ilişkili hiyerarşik bir yapının olduğu ve demokrasiyi daha çok insan hakları, devlet yönetimi, hukuk ve devletle ilişkilendirdikleri tespit edilmiştir. Öğrenciler değer, Atatürk ve ilkeleri ve vatandaşlık kategorileriyle ise demokrasiyi daha az ilişkilendirmişlerdir. Bu araştırmanın önemli sonuçlarından birisi de demokrasi kavramının öğrencilerin bilişsel yapılarındaki durumunun bölgelere ve illere göre farklılaşmasıdır. Araştırmaya katılan 420 öğrenciden sadece 200'ünün demokrasi ile ilgili bilimsel bilgi içeren bir cümle kurabilmesi demokrasi kavramının öğrencilerin bilişsel yapılarında yüzeysel bir yer işgal ettiğini de göstermektedir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi |
Dergi Tarandığı Indeksler | ULAKBİM |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 04-2016 |
Cilt No | 16 |
Sayfalar | 1405 / 1431 |