img
Kültürel Zekânın Kültürlerarası İletişim Duyarlılığı Üzerine Etkisi: Uluslararası Öğrencilere Yönelik Bir Araştırma       
Yazarlar
Dr. Öğr. Üyesi Ömer KARADEMİR Dr. Öğr. Üyesi Ömer KARADEMİR
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Yavuz Demirel
Çankırı Karatekin Üniversitesi, Türkiye
Özet
Kültürel zekâ ve kültürlerarası iletişim duyarlılığı kavramları birbirleriyle ilişkili iki önemli kavramdır. Kültürel zekâ, farklı kültürel ortamlara uyum sağlama yeteneği olarak tanımlanır. Öte yandan kültürlerarası iletişim duyarlılığı ise, kültürel farklılıkları tanıma ve anlama yeteneğini ifade eder. Bu çalışmada kültürel zekânın kültürlerarası iletişim duyarlılığına etkisi incelenmektedir. Çalışma, nicel araştırma deseninden bir olan kesitsel araştırmadır. Çalışma, Türkiye’de Kastamonu Üniversitesinde eğitim gören 1117 uluslararası öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler rastgele örneklem tekniği ile katılımcılara ait sosyo-demografik veri formu, Kültürel Zekâ Ölçeği ve Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği yardımı ile toplanmıştır. Sonuçlar, kültürel zekânın kültürlerarası iletişim duyarlılığı üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğunu göstermiştir. Kültürel zekânın üstbilişsel boyutu ile motivasyonel ve davranışsal boyutu kültürler farklılıklara saygı üzerinde anlamlı bir etkiye sahipken, bilişsel boyutu ise kültürel etkileşim üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu görülmüştür. Sonuçta, farklı kültürler ile etkileşimde öncelikle farklı kültürler hakkındaki bilişsel kalıpların düzenlemesi ve o kültürlere ilişkin bilgilerin artırılması kişilerin farklı kültürler ile iletişimin düzeyini artırmaktadır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Yükseköğretim ve Bilim Dergis
Dergi ISSN 2146-5967
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2023
Cilt No 13
Sayı 3
Sayfalar 475 / 484
Doi Numarası 10.5961/higheredusci.1324680
Makale Linki https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3252453