img
Aristoteles’in Ablak Ruhu   
Yazarlar
Dr. Öğr. Üyesi Yasin Gurur SEV
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Özet
Ruh-beden ilişkisi, yani ruhun bedenden müstakil bir varlığı olup olmadığıkonusunda Aristoteles’in geleneksel ruhla bedeni birbirine indirgenebilir sayanbirci ve ruhun bedenden müstakil bir varlığının olduğunu savunan ikici kamplardanikincisine dâhil olduğu, ruhun ölümsüzlüğüne ve/veya ruh göçüne inandığıiddiaları filozofun Ruh Üzerine eserinin özellikle birinci kitabında ortayakoyduklarıyla çelişkili görünür. Sözkonusu kitapta Aristoteles, bircileri ruhlabeden birbirine indirgendiğinde bedenle cesedi birbirinden ayıracak bir canlılıkilkesi olmayacağını söyleyerek çürütür. İkicilere ise ruhun en ruha özgü görünenhâllerinin bile bedenden bağımsız olmadığını, bu hâllerin birer maddeye içkinlogos’lar olduğunu [logos enylos], dolayısıyla ruhun bedenden müstakil olamayacağınısöyler. Ruha özgü bu hâller cisimlerin soyutlamaları olan geometrik şekillerkadar dahi bedenden müstakil değildir. Onlar daha ziyade ablak gibi, işaretettiği bedenden/cisimden, yani surattan ayrı düşünülemeyecek olan şeylerdir.Ruh bedenin yetkinliği [entelekheia], işler olmaya [energeia] hazır olma hâlidir,dolayısıyla ne ona indirgenebilir, ne de ondan müstakil var olabilir. İşbu mütevazıçalışma, Aristoteles’in ne birci ne de ikici olan sözkonusu pozisyonunu temellendirmeamacındadır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü ESCI dergilerinde yayımlanan tam makale
Dergi Adı Beytulhikme An International Journal of Philosophy
Dergi ISSN 1303-8303
Dergi Tarandığı Indeksler ESCI
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2019
Cilt No 9
Sayı 4
Sayfalar 979 / 988
Doi Numarası 10.18491/beytulhikme.1527
Makale Linki http://www.beytulhikme.org/Makaleler/29767642_07_Sev_(979-988).pdf
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
Aristoteles’in Ablak Ruhu

Paylaş