img
Nörogastronomi ve Duyuların Lezzet Algısına Etkisinin Yarı Yapılandırılmış Görüşmelerle Analizi    
Yazarlar
Dr. Öğr. Üyesi Hakkı ÇILGINOĞLU Dr. Öğr. Üyesi Hakkı ÇILGINOĞLU
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Ülkü Çılgınoğlu
Özet
Tüm insanlarda hayati öneme sahip olan, Maslow'un ihtiyaçlar hiyerarşisi piramidinde
göstermiş olduğu gibi yeme ve içme gereksinimidir. İnsanoğlunun yeme ve içme ihtiyacı,
doğduğu andan itibaren onunla gelişmekte ve temel güdüleri arasında yer almaktadır.
İnsanların bazı yiyecek ve içecekleri daha fazla severken, bazı ürünleri sevmemesi gerçeği
tüm gücü ile hayatımızda var olmaya devam etmektedir. Lezzet algısı hangi duyu
organından etkilenerek tercihler yapmaktadır? Söz konusu çalışmanın çıkış noktasını da bu
durum oluşturmaktadır. Kavramsal açıdan “Nörogastronomi nedir?”, “Dünyada nasıl ortaya
çıkmıştır?” ve “Tüketilen ürünlerden alınmış olan hazzın ne kadarı yenilen gıdalardan ne
kadarı beyinde oluşan lezzet algısından kaynaklanmaktadır?” sorularına cevap aranmıştır.
Yapılan bu çalışma ile nörogastronomi bilinirliğinin ölçülmesi, bir gıdayı tüketirken
duyusal algılardan hangilerini kullanarak değerlendirme yapıldığının belirlenmesi ve
renklerin lezzet algısına etkisi araştırılmıştır. Kavramsal çerçevede çalışmanın veri toplama
aracı olan yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturularak görüşmeler gerçekleştirilmiştir.
Araştırmaya Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi öğrencilerinden 32 kişi katılım
göstermiştir. Bu görüşmelerden elde edilen en önemli bulgu; geçmişten gelen, yerleşik
kanıların değişebilir olduğu ve duyuların nörobilim ile lezzet algısını değiştirebileceğidir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı JOURNAL OF TOURISM AND GASTRONOMY STUDIES
Dergi ISSN 2147 – 8775
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 06-2022
Sayfalar 837 / 855
Doi Numarası 10.21325/jotags.2022.1018
Makale Linki https://jotags.org/2022/vol10_Issue2_article4.pdf