img
img
Fen Bilimleri Ders Kitaplarının Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Değerlendirilmesi   
Yazarlar (3)
Burcu Torun
Doç. Dr. Sevcan CANDAN HELVACI Doç. Dr. Sevcan CANDAN HELVACI
Türkiye
Prof. Dr. Murat PEKTAŞ Prof. Dr. Murat PEKTAŞ
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Devamını Göster
Özet
Ders kitapları, öğretim programlarında yer alan konulara ait bilgileri planlı ve düzenli bir biçimde inceleyip açıklayan, bilgi kaynağı olarak öğrenciyi dersin hedefleri doğrultusunda yönlendiren ve eğiten temel araçlardır. Fen bilimleri derslerinde de temel kaynak olan ders kitaplarının içerdikleri etkinliklerin bilimsel süreç becerileri açısından zengin olması istenilen bir durumdur. Bilimsel süreç becerileri, bilgiyi yapılandırmada, problemler üzerinde düşünüp sonuçları işleme dökmede kullandığımız düşünme becerileridir. Bu alan gözlem yapma, ölçme, sınıflama, verileri kaydetme, hipotez kurma, verileri kullanma ve model oluşturma, değişkenleri değiştirme ve kontrol etme, deney yapma gibi becerileri kapsamaktadır. Bilimsel süreç becerileri, temel ve üst düzey beceriler olarak iki grupta incelenmektedir. Bu çalışmada, ortaokul fen bilimleri ders kitaplarındaki mevcut etkinliklerin hedef aldığı bilimsel süreç becerileri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2016-2017 eğitim öğretim yılında ortaokullarda ders kitabı olarak okutulmakta olan dört adet fen bilimleri ders kitabı (5-8. sınıf) incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemi benimsenen çalışmada veriler doküman analizi yöntemiyle elde edilmiştir. Doküman analizi, araştırılması hedeflenen olgu veya olaylar hakkında bilgi içeren yazılı materyallerin analizini kapsar. Ders kitaplarında yer alan etkinliklerin hedefledikleri bilimsel süreç becerileri iki araştırmacı tarafından kodlanmıştır. Daha sonra iki kodlayıcının analizleri arasındaki tutarlılık incelenmiş ve iki kodlayıcı arasındaki ölçüm güvenirlik katsayısı Miles ve Huberman’ın (1994) güvenirlik formülü …
Anahtar Kelimeler
Bildiri Türü Tebliğ/Bildiri
Bildiri Alt Türü Tam Metin Olarak Yayınlanan Tebliğ (Uluslararası Kongre/Sempozyum)
Bildiri Niteliği Alanında Hakemli Uluslararası Kongre/Sempozyum
Bildiri Dili Türkçe
Kongre Adı 2. Uluslararası Çağdaş Eğitim Araştırmaları Kongresi
Kongre Tarihi 28-09-2017 / 01-10-2017
Basıldığı Ülke Türkiye
Basıldığı Şehir Muğla
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları

Paylaş