img
img
Pandeminin birinci yılında (2020-2021) COVID-19 hastalığı geçirenlerin damgalanma algısı: Türkiye örneği    
Yazarlar (2)
Doç. Dr. Ömer ERDOĞAN Doç. Dr. Ömer ERDOĞAN
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Dr. Öğr. Üyesi Mutluhan ERSOY Dr. Öğr. Üyesi Mutluhan ERSOY
Türkiye
Devamını Göster
Özet
Çalışmanın temel amacı, COVID-19 hastalığı olan ve pandeminin henüz aşı geliştirilmediği ilk yılında iyileşenlerin damgalanma deneyimlerini ve bunun depresyon ve anksiyeteyle ilişkisini araştırmaktır. Çalışma iki bölüm halinde gerçekleştirilmiş olup, birinci aşama COVID-19 hastalığı olan ve iyileşme süresi en az bir ay olan 1227 kişiye COVID-19 Stigma Ölçeği ve Hastane Kaygı ve Depresyon Ölçeği kullanılarak nicel yöntemle gerçekleştirildi. İkinci aşama, yaşam deneyimleriyle damgalanmayı ortaya çıkarmak amacıyla 50 katılımcı ile nitel görüşmelerle gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerin analiz sonuçları neticesinde COVID-19 hastalığı geçirenler arasında damgalanma algısının yüksek olduğu bulunmuştur. En yüksek düzeyde damgalanma 60 yaş ve üzerindeki katılımcılar arasında görülürken, eğitim düzeyi yükseldikçe damgalanma algısının düştüğü ve iyileşme süresi arttıkça damgalanma algısının da arttığı bulunmuştur. Ayrıca damgalanma düzeyi arttıkça katılımcıların depresyon ve kaygı düzeyleri artmaktadır. Nitel görüşmelerde katılımcıların COVID-19 hastalığı geçirmeden önce, hastalık sürecinde ve iyileştikten sonra hastalığa ilişkin duygu, düşünce ve damgalanma algılarına ilişkin temalar ele alınmıştır. Hastalık sürecinde ve sonrasında en çok yaşanan duygu korku ve kaygı duyguları olurken hastalık sonrasında katılımcıların yakın sosyal çevrelerine ilişkin damgalanma yaşadıkları ve bunun onları sarstığı ifade edilmiştir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Diğer hakemli uluslarası dergilerde yayınlanan tam makale
Dergi Adı International Journal of Social Sciences and Education Research
Dergi ISSN 2149-5939
Dergi Tarandığı Indeksler ISI - International Scientific Indexing; Open Academic Journal Index (OAJI); ESJI - Eurasian Scientific Journal Index; ResearchBib-Academic Research Index; SOBIAD; Türk Eğitim İndeksi
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 05-2022
Cilt No 8
Sayı 2
Sayfalar 165 / 183
Doi Numarası 10.24289/ijsser.1073759
Makale Linki http://dx.doi.org/10.24289/ijsser.1073759