img
TÜRKİYE, SİNGAPUR VE AVUSTRALYA ORTAOKUL MATEMATİK DERS KİTAPLARINDA YÜZDELER KONUSUNDAKİ SORULARIN BİLİŞSEL İSTEM DÜZEYLERİNİN VE ÇÖZÜM ADIMLARININ KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ   
Yazarlar
Ayşegül Yükselen
Doç. Dr. İbrahim KEPCEOĞLU Doç. Dr. İbrahim KEPCEOĞLU
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu araştırmanın amacı, Türkiye, Singapur ve Avustralya ülkelerinde okutulan ortaokul matematik ders kitaplarında yüzdeler konusundaki çözümlü örnek, alıştırma ve değerlendirme sorularının karşılaştırmalı analizini yapmaktır. Bu karşılaştırma Smith ve Stein (1998)’de yapmış oldukları çalışmadaki bilişsel istem düzeyi tanımlarından yararlanılarak yapılmaya çalışılmıştır. Kitaplardaki bu soruların çözümlerinin kaç adımda gerçekleştirilmesi gerektiği de incelenmiş, ülkelere göre karşılaştırılması yapılmıştır. Araştırma nitel bir araştırma olup, ders kitaplarında yüzdeler konusundaki çözümlü örnek, alıştırma ve değerlendirme sorularını analiz etmek için doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre üç ülkedeki ders kitaplarında en fazla alıştırma sorularına yer verildiği görülmüştür. Singapur’un değerlendirme kategorisinde sorusunun bulunmadığı tespit edilmiştir. Bilişsel istem düzeylerine göre incelenen bulguların sonucunda ülkeler de genel olarak Düşük seviye soruların fazla olduğu, Düşük seviyenin içerisinde İlişkisiz işlemler düzeyinde sorulara daha çok yer verildiği saptanmıştır. Üç ülkenin ders kitaplarında Matematik yapma düzeyinde soru bulunamamıştır. Çözüm adımlarına bakıldığında soruların % 83’nün tekli çözüm adımında olduğu belirtilmiştir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Dergi ISSN 1301-5265
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 01-2021
Cilt No 24
Sayı 46
Sayfalar 961 / 976
Doi Numarası 10.31795/baunsobed.802743
Makale Linki http://dx.doi.org/10.31795/baunsobed.802743