img
Yiyecek İçecek İşletmelerinde Mobbing Uygulamalarının Örgütsel Bağlılığa Etkisi: Ankara Örneği     
Yazarlar
Kardelen Alpaslan
Doç. Dr. Aydoğan AYDOĞDU Doç. Dr. Aydoğan AYDOĞDU
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Özet
İşletmelerin temel amaçlarından birisi maksimum verim elde etmektir. Böylesi bir sonuç ise örgüteyönelik bağlılık hisseden işgörenlerin ortak çabasını gerektirmektedir. Bu nedenle, çalışanlarındolayısıyla da örgütün verimli olması işgörenlerin örgütsel bağlılığının bir sonucu olarak görülmekteve önemsenmektedir. Çalışanın örgüte bağlı olabilmesinin en temel koşullarından biri belki debaşlıcası çalıştığı ortamda mutlu olmasıdır. Çalışanın aşağılanması, azarlanması, kişiliğine yöneliktehdit ve saldırılara uğraması gibi kendini rahatsız eden tavırlarla karşılaşması, çalışanı psikolojikolarak etkileyecek ve bu durum örgüte de olumsuz biçimde yansıyacaktır. Sonuç olarak mobbinginolduğu örgütte örgütsel bağlılık görülmeyecektir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, Ankara’nınÇankaya İlçesi’nde etkinlik gösteren yiyecek içecek işletmelerinde mobbing uygulamalarının varolup olmadığının saptanması ve örgütsel bağlılığa olası etkilerinin incelenmesidir. Çalışmanın anakütlesini Çankaya İlçesi’nde ruhsatlı 2.551 işyerinde çalışan yaklaşık 25.500 iş gören oluşturmuştur.Araştırma amaçlarının karşılanması için ilgili yazın derinlemesine taranmış ve elde edilen ikincilverilerin yardımıyla bir ölçek hazırlanmıştır. Araştırma verileri kolayda, yargısal ve gönüllülükyaklaşımlarının birlikte uygulandığı çok düzeyli örnekleme yöntemi ile seçilen 400 çalışana yüzyüze ve bırak topla teknikleri ile yürütülen anketlerle toplanmıştır. Elde edilen veriler sosyalbilimlerde yaygın olarak kullanılan bir istatistik paket program yardımıyla sıklık, yüzde, aritmetikortalama ve standart sapmalarla çözümlenmiştir. Çözümleme sonucunda anılan işletmelerde düşükdüzeyde mobbingin var olduğu ancak mobbing davranışları ile örgütsel bağlılık arasında bir ilişkininolmadığı saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Journal of Tourism and Gastronomy Studies
Dergi ISSN 2147-8775
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 07-2018
Cilt No 6
Sayı 3
Sayfalar 298 / 311
Doi Numarası 10.21325/jotags.2018.256
Makale Linki http://www.jotags.org/2018/vol6_special_issue3_article23.pdf