img
The Effect of the Smart Board Usage in Science and Technology Lessons       
Yazarlar
Sinan Aktaş
Prof. Dr. Abdullah AYDIN Prof. Dr. Abdullah AYDIN
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Özet
Problem Durumu: Fen dersleri konuları bakımından daha ziyade soyut kavramlar içerdiğinden, öğrenciler konuları anlamada zorlanmaktadır. Bu durum, öğrencilerde fen ile ilgili konuların daha zor olduğu kanısının oluşmasına neden olmakta ve fen derslerindeki başarıyı olumsuzyönde etkileyebilmektedir. Bu çalışmada, fen konularından biri olan yaşamımızdaki elektrik ünitesi ve bu ünite içerisindeki konu başlıkları,akıllı tahta kullanılarak, konuların öğrenciler tarafından daha kolay anlaşılacağı ve yorum yapabilecekleri düşünülmüştür. Milli Eğitim Bakanlığı,tüm eğitim kurumlarında teknolojiye sürekli yatırım yapmaktadır. Gelinen noktada FATİH (Fırsatları Arttırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi) Projesi olarak adlandırılan projenin basamaklarından biri de bütün dersliklerin geliştirilmiş akıllı tahta ile donatılmasıdır. Bu şekilde yapılan büyük bir yatırımın,öğrenci ve öğretmen üzerinden değerlendirilmesi, bir çıktı olarak akademik alana kazandırılması, planlama sürecini ne derecede etkilediği açısından önemlidir. Bu amaç doğrultusunda yapılan bu araştırmanın, bu alandaki çalışmalara destek vereceği ve katkıda bulunacağı düşünülmektedir.Araştırmanın Amacı: Bu araştırmada; 7. sınıf fen ve teknoloji dersi yaşamımızdaki elektrik ünitesinin öğretilmesinde akıllı tahta kullanılarak etkili ve kalıcı bir öğrenmenin sağlandığıdeneygrubu öğrencilerinin;akademik başarıları ve öğrendikleribilgilerin kalıcılığı, 2005 fen ve teknoloji öğretim programına göre derslerin işlendiği ve herhangi bir müdahalede bulunulmayan kontrol grubundaki öğrencilerle karşılaştırılması amaçlanmıştır.Araştırmanın Yöntemi: Araştırmada deneme modeli kullanılmıştır. AT kullanımının ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin yaşamımızdaki elektrik ünitesini öğrenmelerine etkisini belirlemek amacıyla yapılan bu araştırmada; ön-test, son-test ve kalıcılık testi uygulanmış ve kontrol gruplu deneysel desen tercih edilmiştir. Bu araştırma, Kastamonu merkezde bulunan bir Ortaokulun 7. sınıflarında ön bilgileri birbirine yakın iki şube üzerinde yapılmıştır. Seçilen bu şubelerden 7-A şubesi kontrol grubu 7-B şubesi ise deney grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubunda "yaşamımızdaki elektrik" ünitesi akıllı tahta yardımıyla işlenirken, kontrol grubunda,2005 fen ve teknoloji öğretim programına uygun bir biçimde işlenmiştir. Uygulamaya başlamadan önce, araştırmacı tarafından geliştirilen 25 sorudan oluşan bir başarı testi hazırlanmış ve deney ve kontrol grubuna ön-test olarak uygulanmıştır. Başarı testinin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış ve testin güvenirliği 0.797 olarak bulunmuştur. Uygulama süresi 4 hafta ve haftada 4 saat olmak üzere toplam 16 saat sürmüştür. Uygulamadan sonra aynı başarı testi, son-testolaraktekrar uygulanmıştır. Hem deney hem de kontrol grubundaki öğrencilerin öğrendikleribilgileri hangi oranda hatırladıklarını ölçmekiçin, ön-testveson-testolarak uygulanan başarı testi,4 hafta sonra her iki gruba bir kez daha uygulanmıştır.Araştırmanın Bulguları: Bu çalışmada, belirlenen temel problem ve alt problemlerin çözümü için, elde edilen verilerin analizleri, bulgular ve bulgulara ilişkin yorumlar yapılmıştır. Araştırmanın hipotezleri; ,05 anlamlılık düzeyinde, SPSS 20 paket programı kullanılarak t-testi ile analiz edilmiştir. Bu araştırmadan elde edilen bulgulara göre, konuların akıllı tahta etkinlikleri ile desteklenerek işlendiği deney grubu öğrencilerinin akademik başarıları, konuların işlenişinde herhangi bir müdahalede bulunulmayan ve programa göre sürdürülen kontrolgrubu öğrencilerinin akademik başarılarından daha fazladır. Etkili bir fen öğretimi ve öğrenilen bilgilerin kalıcı olması için öğrencilerin derslere aktif katılımı esastır. Akıllı tahta da, öğrencilerin aktif katılımına fırsat veren öğretim materyallerinden biridir. Ayrıca, araştırmadan elde edilen bulgular ışığında, ortaokul düzeyinde akıllı tahta destekli öğretimin öğrenilen bilgilerin kalıcılığını sağlamada ve öğrencileri derse karşı motive etmede etkili olduğu görülmüştür.Araştırmanın Sonuçları ve Önerileri: Araştırmadan elde edilen sonuçlar; akıllı tahta kullanılarak konuların öğretilmesi öğrencileri daha başarılı yapmış ve fene karşı daha istekli olduklarıgörülmüştür. Bu çalışmada, her iki grubadayaşamımızdaki elektrik ünitesine ait konular, araştırmacı tarafından anlatılmıştır. Araştırmaya başlamadan önce her iki grubun ön bilgilerini ölçmek amacıyla başarı testi ön-test olarak uygulanmış, elde edilen verilerden sonra grupların ön bilgi bakımından denk olduğu görülmüştür. Ayrıca, bu sonucu desteklemek için her iki grubun altıncı sınıf fen ve teknoloji dersi karne notlarınabakılmıştır (6-A:79.8; 6-B: 80.2).Bu da bulunan sonucu desteklemektedir. Oluşturulan bu gruplarda uygulama bittikten sonra da aynı başarı testi, son-test olarak uygulanmış ve veri analiz sonucunda deney grubu lehine anlamlı bir fark çıkmıştır. Öğrenilen bilgilerin kalıcılığını ölçmek için, uygulamadan 4 hafta sonrada aynı başarıtesti tekrar uygulanmıştır. Çalışma sonrasında öğrenmenin her iki grupta da gerçekleştiği ancak deney grubunun akademik başarısının, kontrol grubunun akademik başarısından daha fazla olduğu görülmüştür. Her iki grubun kalıcılık testi sonuçları incelendiğinde,deney grubundaki öğrencilerin akıllı tahta etkinlikleri ile öğrendikleri bilgilerin daha uzun süre hafızada kaldığı ve unutulmadığı tespit edilmiştir. Bu alt probleme ait bulgular incelendiğinde, deney grubundaki öğrencilerin puan ortalamalarının kontrol grubundaki öğrencilerin puan ortalamalarından daha büyük olması, çalışmanın amacına uygun olarak, akıllı tahta kullanımının fen ve teknoloji dersinde öğrenmeye katkı sağladığını ve bilgilerin daha kalıcı olduğunu göstermektedir. Fen derslerinde akıllıtahtanın verimli bir şekilde kullanılması ve olumlu sonuçların alınabilmesi için, gelecek nesilleri yetiştiren öğretmenlerin bu konuda yeterli bilgi ve donanıma sahip olmaları gerekmektedir. Akıllı tahta sayesinde internet kaynakları, fotoğraflar, flaş animasyonlar, videolar ve PowerPoint
Anahtar Kelimeler
7 grade students th | Academic achievement | Electricity in our lives | Retention | Technological classrooms | Technology
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Uluslararası alan indekslerindeki dergilerde yayımlanan tam makale
Dergi Adı EURASIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH
Dergi ISSN 1302-597X
Dergi Tarandığı Indeksler ERIC
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 01-2016
Cilt No 16
Sayı 64
Sayfalar 125 / 138
Doi Numarası 10.14689/ejer.2016.64.7
Makale Linki http://www.ejer.com.tr/index.php?git=22kategori=161makale=1048
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
WoS 7
SCOPUS 11
TRDizin 1
Google Scholar 40
The Effect of the Smart Board Usage in Science and Technology Lessons

Paylaş