Yazarlar |
Doç. Dr. Ezgi MOR
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Dr. Öğr. Üyesi Erkan KÜLEKÇİ
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Doç. Dr. Mustafa Öztürk AKCAOĞLU
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Eğitim alanında, öğretme ve öğrenme sürecini daha iyi anlamak için araştırmacılar bireylerin tükenmişlik, bağlılık ve kişilik türleri gibi psikolojik özelliklerini incelemektedir. Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin (N=301) okul bağlılığı ile tükenmişlik, kişilik özellikleri ve akademik başarı arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma verileri Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu, Utrecht İşe Bağlılık Ölçeği-Öğrenci Formu ve Hızlı Büyük Beşli Kişilik Testi ile toplanmıştır. Araştırmanın hipotezlerini test etmek için betimsel istatistikler, basit korelasyon ve çoklu regresyon analizleri yapılmıştır. Veri setine en iyi uyum sağlayan modelin belirlenmesinde adımsal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulguları, en güçlü ilişkinin tükenmişlik ve okul bağlılığı boyutları arasında olduğunu göstermiştir. Öte yandan, değerlendirilen kişilik özellikleri arasında sadece sorumluluk ile okula bağlılık arasında pozitif orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca okul bağlılığının yeterlik, tükenmişlik, duyarsızlaşma, sorumluluk ve duygusal denge puanları ile yordanabileceği bulunmuştur. Araştırma; okul bağlılığı ile kişilik özellikleri ve tükenmişlik arasındaki ilişkilere dair öğretme ve öğrenme sürecine katkı sağlayacak öneriler sunmaktadır. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Uluslararası alan indekslerindeki dergilerde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Journal of Theoretical Educational Science |
Dergi ISSN | 1308-1659 |
Dergi Tarandığı Indeksler | ERIC |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 04-2022 |
Cilt No | 15 |
Sayı | 2 |
Sayfalar | 216 / 238 |
Doi Numarası | 10.30831/akukeg.953112 |
Makale Linki | https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1826851 |