Yazarlar |
Seval Kula Kartal
|
Doç. Dr. Ezgi MOR
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Geçerlik ve güvenirliğe ilişkin daha işe vuruk tanımlar oluşturmak amacıyla bu kavramlar üzerinde yapılan tartışmalar sürmektedir. Messick (1995) tarafından yapı geçerliğinin merkeze alındığı, diğer geçerlik türlerinin yapı geçerliğinin alt boyutları olarak kabul edildiği bir birleştirilmiş geçerlik görüşü oluşturulmuştur. Ancak, özellikle eğitim alanındaki testlerde kapsam geçerliğinin daha önemli olduğunu savunan bazı araştırmacılar birleştirilmiş geçerlik görüşüne karşı çıkmıştır. Bazı araştırmacılar da yapının anlamlandırılması sürecinde içsel (kapsam, güvenirlik) ve dışsal (yapısal ya da sonuçsal geçerlik) geçerlik kanıtlarının birbirine üstünlüğü olmadığını ve hepsinin geçerleme sürecinde incelenmesi gerektiğini savunmuştur. Klasik test kuramı kapsamında paralel testler arasındaki korelasyon olarak tanımlanan ve tesadüfi hatalarla ilişkilendirilen güvenilirlik ise ölçme alan yazınında geçerlik kadar tartışmalı bir kavram olmamıştır. Cronbach alfa katsayısı tüm bilim dallarında en sık tercih edilen güvenirlik belirleme yöntemi olmuştur. Her ne kadar kullanım alanı geniş ve araştırmacılar için kullanışlı bir katsayı olsa da bu katsayının hesaplanması için bazı varsayımların karşılanması gerekmektedir. Varsayımlarının karşılanmadığı durumlarda ise Cronbach alfa katsayısı ile elde edilen değer gerçek güvenirliğin alt sınırını vermektedir. Böyle durumlarda kullanılması daha uygun olan farklı güvenirlik katsayıları bulunmaktadır. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi |
Dergi ISSN | 2148-4929 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 12-2016 |
Cilt No | 16 |
Sayı | 4 |
Sayfalar | 1865 / 1879 |
Makale Linki | https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/291942 |