img
Parametrik ve Parametrik Olmayan Madde Tepki Kuramı Modellerinden Çeşitli Faktörlere Göre Elde Edilen Madde ve Yetenek Kestirimlerinin Karşılaştırılması   
Yazarlar
Doç. Dr. Ezgi MOR
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Nizamettin Koç
Maltepe Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu araştırmada, Madde Tepki Kuramı kapsamında yer alan iki farklı yaklaşım olan Parametrik MaddeTepki Kuramı (PMTK) ve Parametrik Olmayan Madde Tepki Kuramı (POMTK) modellerinden kestirilenmadde ve yetenek parametrelerinin test uzunluğu, örneklem büyüklüğü ve maddelerin psikometriknitelikleri faktörlerine göre karşılaştırılması amaçlanmıştır. Temel araştırma niteliğinde olanaraştırmanın verileri Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması’nın (Trends of InternationalMathematics and Science-TIMSS) 2011 yılındaki uygulamasından elde edilmiştir. Çeşitli kriterler dikkatealınarak oluşturulan veri setinden çalışmanın amaçları ve incelemeye alınan faktörlerin koşullarıgözetilerek 16 ayrı veri seti oluşturulmuştur. Elde edilen sonuçlar incelendiğinde, her iki yaklaşıma görefarklı örneklem büyüklüğünden kestirilen madde parametreleri arasında yüksek düzeyde ve manidar biruyum olduğu belirlenmiştir. Test uzunluğu ve örneklem büyüklüğü koşullarının birlikte incelendiği verisetleri için ise PMTK ve POMTK modellerinden kestirilen madde parametreleri arasında yüksek düzeydeve manidar ilişkiler olduğu bulunmuştur. Özetle her iki yaklaşıma göre farklı koşullar altında kestirilenmadde ve yetenek parametreleri birbirleri ile yüksek düzeyde ve manidar ilişkiler göstermiştir.Böylelikle PMTK modellerinin varsayımları veri setleri için yeterli düzeyde karşılanmadığında, incelenenkoşullara uygun durumlarda POMTK yaklaşımının tercih edilebileceği sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Elementary Education Online,
Dergi ISSN 1305-3515
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 09-2019
Cilt No 18
Sayı 3
Sayfalar 1016 / 1035
Doi Numarası 10.17051/ilkonline.2019.610162
Makale Linki http://www.ilkogretim-online.org/fulltext/218-1597053261.pdf?1647718744