img
Uluslararası Test Standartlarının ve Yönergelerinin Sistematik ve Karşılaştırmalı İncelenmesi   
Yazarlar
Doç. Dr. Ezgi MOR
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Özge Altıntaş
Türkiye
Seval Kula Kartal
Özet
Bu çalışmanın temel amacı, dünya genelinde psikolojik testler ve ölçmeyle ilgilenen kurum ve kuruluşlar tarafından psikolojik testlere ve ölçme süreçlerine ilişkin önerilen standartları ve yönergeleri incelemek ve bu konuyla ilgili kaynakları psikometri bilim alanında çalışan test geliştiricilere, uyarlayıcılara ve testlerle ilgilenen araştırmacılara tanıtmaktır. Bu amaç doğrultusunda, psikolojik testlere ilişkin standartlar geliştiren kurumların öncüleri olan Amerikan Eğitim Araştırmaları Birliği, Amerikan Psikologlar Birliği ve Eğitimde Ölçme Ulusal Konseyi tarafından önerilen ve güncelleme çalışmaları yapılan test standartları ayrıntılı olarak incelenmiştir. Bunlara ek olarak, test uyarlama ve kültürlerarası test kullanımına ilişkin kapsamlı yönergeler sunan Uluslararası Test Komisyonu tarafından geliştirilmiş test uyarlama yönergelerine çalışma kapsamında yer verilmiştir. Avrupa Psikologlar Birliği tarafından geliştirilen ve kullanıma sunulan Test İnceleme Modeli’nin de tanıtıldığı çalışmada son olarak, Uluslararası Standartlar Organizasyonu tarafından özellikle iş yaşamında kullanılan psikolojik testlere ve ölçme süreçlerine ilişkin oluşturulan standartlar incelenmiştir. İncelenen standartlara ve yönergelere ilişkin genel değerlendirmeler yapılmış, psikolojik ölçme araçları ile ilgilenen tüm araştırmacılara bu standartların ve yönergelerin kapsamları detaylı biçimde tanıtılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi
Dergi ISSN 2528-9527
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 07-2021
Cilt No 18
Sayı 39
Sayfalar 804 / 830
Doi Numarası 10.26466/opus.889770
Makale Linki https://dergipark.org.tr/tr/pub/opus/issue/62700/889770
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 1
Uluslararası Test Standartlarının ve Yönergelerinin Sistematik ve Karşılaştırmalı İncelenmesi

Paylaş