Yazarlar |
Dr. Öğr. Üyesi Sinan ERDİM
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Buhârî başta olmak üzere Kütüb-i Sitte müellifleri eserlerinde “Ölünün yerine oruçkazası” ve “Üzerinde nezr olduğu halde ölen kişi” meâlinde bâblar oluşturmuşlardır.Bu bâblarda, oruç borcu olduğu halde vefat etmiş bir kişinin yerine velisinin oruçtutmasını ifade eden merfû hadîsler nakledilmiştir. Bu rivâyetlerin bazısıRamazân’ın kazası ve keffâreti ile sınırlandırılmadan mutlak bir ifade ilesöylenmiştir. Bazısında ise bu orucun nezr olduğu geçmektedir. Bu rivâyetlereHanefî Mezhebi’nin hicrî 2. asır İmâmları, İmâm Mâlik ve İmâm Şâfiî kitaplarında yervermemişlerdir. Ahmed b. Hanbel ise bunları hem nakletmiş hem de hangi oruçlardavefat edenin yerine tutulabileceğini beyân etmiştir. Bu çalışmamızda bu merfûhadîslerin nasıl ortaya çıktıkları ve sıhhat dereceleri incelenerek neden mezhepimâmlarının bu rivâyetleri delil olarak kullanmadıkları anlaşılmaya çalışılacaktır. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Abant İzzet Baysal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi] |
Dergi ISSN | 601409 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 01-2019 |
Doi Numarası | 10.33931/abuifd.543386 |
Makale Linki | https://doi.org/10.33931/abuifd.543386 |