Yazarlar |
Sait Akbaşlı
Hacettepe Üniversitesi, Türkiye |
Prof. Dr. Hüseyin YOLCU
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Hakan Ulum
|
Özet |
Bu araştırmada, okul yöneticilerinin çocuk cinsel istismarınıbildirmeye yönelik tutumlarını ortaya koymak amaçlanmıştır.Araştırmanın katılımcılarını okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve ortaöğretimkurumlarınd görev yapan 340 okul yöneticisi oluşturmaktadır.Araştırmanın verileri Choo, Walsh, Chinna ve Tey’in (2013) geliştirdiği,Akın ve ark. (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan “Çocuğa YönelikCinsel İtismar Tutum Ölçeği”nin Türkçe Formu kullanılarak eldeedilmiştir. Verilerinin analizinde betimsel istatistiklerin yanı sıra, t-testive ANOVA uygulanmıştır.Okul yöneticileri, çocuk istismar bildirimine yönelik etkili ve gerekliişlemlerin yapılması konusunda yetkililere güvenmektedir. Aileden ya datoplumda çocuğa ya da kendilerine yönelik olumsuz tepkilerinin cinselistismar bildirimlerini engellemesi söz konusu değildir. Cinsel istismarlailgili hazırlanmış olan bir kılavuzun bütün öğretmenler için gerekliolduğunu düşünen okul yöneticileri ayrıca, cinsel istismar bildirimlerinimesleki sorumlulukları olarak değerlendirmektedir. Çocuk cinselistismarını bildirmede erkek okul yöneticileri kadın okul yöneticilerinegöre daha olumsuz tutum içindedir. Okul yöneticileri arasında kıdemdüzeyi düşük olanlar daha kıdemli okul yöneticileriylekarşılaştırıldığında, çocuk cinsel istismarını bildirme konusunda dahafaza olumlu tutum sergilemektedir.Okul yöneticilerinin eğitim düzeyi cinsel istismar bildirimlerindebelirleyici bir değişken olmazken, okulun öğretim düzeyinin belirleyici değişkendir. Ortaokullarda görev yapan okul yöneticileri okul öncesi,ilkokul ve ortaöğretim okullarında görev yapan yöneticilerlekarşılaştırıldığında, çocuk cinsel istismarını bildirmeye yönelik dahafazla olumsuz tutum içindedir. Buradan hareketle, ortaokullarda görevyapan okul yöneticilerinin, cinsel istismar vakalarını bildirmeye yönelikolumsuz tutumlarının nedenini ortaya koyacak bir araştırma yapılmasıönerilmektedir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Turkish Studies-Educational Sciences |
Dergi ISSN | 2667-5609 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 07-2019 |
Sayı | 3 |
Sayfalar | 151 / 164 |
Doi Numarası | DOI: 10.29228/TurkishStudies.22871 |
Makale Linki | http://dx.doi.org/10.29228/turkishstudies.22871 |
Atıf Sayıları | |
TRDizin | 1 |