img
Uluslararası Örgütler ve Eğitim: Unesco ve Unicef Örneği   
Yazarlar
Prof. Dr. Hüseyin YOLCU
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu çalışmada, Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO) ile Birleşmiş Milletler Çocuklara Yardım Fonu’nun (The United Nations Children's Fund, UNICEF) eğitim politikaları ele alınmıştır. Sahip oldukları uzmanlık alanlarını, eğitim politikalarını etkilemekte ustalıkla kullanan her iki örgütün yapı ve işleyişinden kaynaklanan farklılıkları, eğitim politikalarına da yansımaktadır. UNESCO, bütçesi olan ve görece özerk bir örgüt olmasına karşın özellikle Amerika Birleşik Devletleri başta olmak üzere bazı ülkelerin politik ve ekonomik baskısı altındadır. UNESCO’nun aksine UNICEF Birleşmiş Milletlerin bir uzmanlık birimi olmadığı gibi bağımsız bir bütçesi de yoktur. Bu durum UNICEF’i politik ve ekonomik bakımdan daha bağımlı hale getirmektedir. Dolayısıyla UNICEF eğitim faaliyetlerini bu politik ve ekonomik zemin üzerinden planlamakta ve yürütmektedir. Dünya Bankası’nın stratejik ortakları olan bu iki örgüt neoliberal politikaları doğrudan veya dolaylı olarak uygulamaya geçirmektedir. Eğitim faaliyetlerini yürütmek için özel sektörle sıkı işbirliğinde bulunan bu iki örgütün söz konusu işbirliklerini eğitim ekonomi politiği açısından ele alan çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı MEHMET AKİF ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ
Dergi ISSN 1302-8944
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 01-2021
Sayı 57
Sayfalar 273 / 305
Doi Numarası 10.21764/maeuefd.796852
Makale Linki https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 1
Uluslararası Örgütler ve Eğitim: Unesco ve Unicef Örneği

Paylaş