Yazarlar |
Prof. Dr. Hüseyin YOLCU
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bu çalışmada, Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO) ile Birleşmiş Milletler Çocuklara Yardım Fonu’nun (The United Nations Children's Fund, UNICEF) eğitim politikaları ele alınmıştır. Sahip oldukları uzmanlık alanlarını, eğitim politikalarını etkilemekte ustalıkla kullanan her iki örgütün yapı ve işleyişinden kaynaklanan farklılıkları, eğitim politikalarına da yansımaktadır. UNESCO, bütçesi olan ve görece özerk bir örgüt olmasına karşın özellikle Amerika Birleşik Devletleri başta olmak üzere bazı ülkelerin politik ve ekonomik baskısı altındadır. UNESCO’nun aksine UNICEF Birleşmiş Milletlerin bir uzmanlık birimi olmadığı gibi bağımsız bir bütçesi de yoktur. Bu durum UNICEF’i politik ve ekonomik bakımdan daha bağımlı hale getirmektedir. Dolayısıyla UNICEF eğitim faaliyetlerini bu politik ve ekonomik zemin üzerinden planlamakta ve yürütmektedir. Dünya Bankası’nın stratejik ortakları olan bu iki örgüt neoliberal politikaları doğrudan veya dolaylı olarak uygulamaya geçirmektedir. Eğitim faaliyetlerini yürütmek için özel sektörle sıkı işbirliğinde bulunan bu iki örgütün söz konusu işbirliklerini eğitim ekonomi politiği açısından ele alan çalışmaların yapılması önerilmektedir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | MEHMET AKİF ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ |
Dergi ISSN | 1302-8944 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 01-2021 |
Sayı | 57 |
Sayfalar | 273 / 305 |
Doi Numarası | 10.21764/maeuefd.796852 |
Makale Linki | https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd |