img
Çocuk eğitiminin konu içerikleri ve ilkeleri bakımından Gazali ve İbn Haldun’un düşüncelerinin karşılaştırılması     
Yazarlar
Prof. Dr. Aytekin DEMİRCİOĞLU
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Özet
Çocuk eğitimi, İslam felsefesi açısından her zaman önemini ve popülerliğini korumuş bir konudur. İslam düşünürleri, çocukların hangi konularda eğitilmeleri gerektiği ve bu konuların neleri içereceği konusuna özel bir önem vermişlerdir. İslam düşüncesinde çocuk eğitiminin merkez noktası din eğitimidir. Bu, çoğu zaman Kur’ân eğitimi ile eş değer kabul edilmiştir. İslam düşünürlerinin çoğu, eğitim anlayışlarını Kur’ân eğitimi ekseninde şekillendirirken bazıları buna başka konuların da ilave edilebileceğini belirtmişlerdir. Din eğitiminin gerekliliği konusunda ortak bir paydada buluşabilen İslam düşünürlerinin eğitimin ilke ve yöntemleri konusunda farklı tarzları benimsedikleri de olmuştur. İslam düşüncesinde çocuk eğitiminin hangi yaşları kapsadığı çok net sınırlarla çizilmemiştir. Bununla birlikte eğitime başlama yaşı genellikle beş –yedi yaş civarı olup bitiş zamanı çocuğun buluğ çağına (ergenlik) girmesiyledir. Ergenlik çağına giren çocuk, İslam kültürü açısından yetişkin kabul edildiği için bundan sonraki eğitimine kendi tercihiyle ve yetenekleri doğrultusunda devam etmesi gerektiği fikri benimsenmiştir. İslam felsefesinin önemli temsilcileri olan Gazali ve İbn Haldun da çocuk eğitimi konusuna özel bir önem vermişlerdir. Bu çalışmada Gazali’nin ve İbn Haldun’un çocuklara hangi konuların ve içeriklerin,hangi ilke ve yöntemlerle öğretilmesi gerektiği konusundaki düşünceleri ele alınmıştır. Bulgular daha çok birinci el kaynakların içerik analizi tekniği ile elde edilmiş olup yorumlamalarda, karşılaştırma ve eleştirel bir bakış açısı kullanılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Turkish Studies-Educational Sciences
Dergi ISSN 2667-5609
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 05-2020
Cilt No 15
Sayı 2
Sayfalar 765 / 781
Doi Numarası 10.29228/TurkishStudies.39289
Makale Linki http://www.turkishstudies.net/education?mod=tammetinmakaleadi=makaleurl=660a2e01-2a19-4e15-bb62-971f5f38d787.pdfkey=39289