img
Temel Tasarım Dersinin Eğitsel Eleştiri Modeline Göre Değerlendirilmesi: Bir Durum Çalışması   
Yazarlar
Arş. Gör. Sofya Cihan CANBOLAT
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Özet
Sanat eğitiminin en önemli amaçlarından biri görmeyi, dokunmayı, işitmeyi öğretmek ve aynı zamanda bireyin çevresini algılamasını sağlayarak bireyi biçimlendirmeye yöneltmektir. Temel tasarım dersi, öğrencilerin farklı yöntem ve teknikler öğrenerek yaratıcılıklarını geliştiren ve ileride yapacakları çalışmalara temel oluşturan bir derstir. Bu araştımada Kastamonu Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Grafik Tasarım Bölümü öğrencilerinin temel tasarım dersi bir günlük gözlem sonuçları doğrultusunda ve eğitsel eleştiri modeline göre değerlendirilmiştir. Bu amaçla eğitim ortamı, öğretim üyesinin genel özellikleri ve ağırlıklı olarak kullandığı öğretim yöntemi, öğrenci profilleri ve öğrencilerin temel tasarım dersine yönelik düşünceleri ile derse katılımları gözlemlenmiştir. Eğitsel eleştiri modeline göre derse ilişkin veriler; gözlem, video kaydı ve yarı yapılandırılmış görüşme formları ile toplanmıştır. Elde edilen verilere göre; temel tasarım dersinin verildiği atölyenin fiziki şartlar bakımından genel olarak yeterli olmasına rağmen, eksikliklerinin olduğu tespit edilmiştir. 270 dakikalık ders gözlemi sonucunda öğretim üyesinin en çok süreç içinde iletişimsel ve temel bilgi aktarımı yöntemlerini kullandığı sonucuna varılmıştır. Temel tasarım dersinin en çok sevilen ders olduğu ve bunun sebepleri arasında; öğretim üyesinin etkisi, dersin çizim ağırlıklı olması, farklı çizim teknikleri öğrenmenin öğrenciye mutluluk vermesi ve bu dersin öğrencilerin düşüncelerini ifade etmesinde önemli bir ders olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın etik kurul onayı “Kastamonu Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırma ve Yayın Etiği Etik Komisyonu’nun 17 Mayıs 2022 tarihli 17 sayılı” kararına göre alınmıştır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı International Balkan University Journal of Turkish Studies
Dergi ISSN 1308-2140
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 07-2023
Cilt No 18
Sayı 2
Sayfalar 715 / 730
Doi Numarası 10.7827/TurkishStudies.67575
Makale Linki http://dx.doi.org/10.7827/turkishstudies.67575