img
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Öğrencilerinin Tasarım Kavramına Yönelik Metaforları    
Yazarlar
Arş. Gör. Sofya Cihan CANBOLAT
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu araştırma; Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi öğrencilerinin“tasarım” kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeleriortaya çıkarmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. AraştırmayaKastamonu Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım FakültesiGeleneksel Türk Sanatları, Grafik Tasarımı, Resim ve SeramikCam Bölümlerinde öğrenim gören 195 öğrenci katılmıştır. Verileröğrencilerin, “Tasarım……………………….gibidir,çünkü…………………..gibidir” cümlesini tamamlamalarıylaveriler elde edilmiştir. Araştırmada nitel araştırmayöntemlerinden olgubilim deseni, verilerin değerlendirilmesindeise içerik analizi modeli kullanılmıştır. Çalışma sonunda tasarımile ilgili olarak toplam 98 metafor üretmiştir. Öğrencilerin tasarımkavramına yönelik geliştirdiği metaforlar; alan/tür olarak tasarım,amaç olarak tasarım, bilişsel süreçler olarak tasarım, duyuşsalsüreçler olarak tasarım, bilişsel ve duyuşsal süreçler olaraktasarım, doğa olarak tasarım, insana özgü olarak tasarım, iz olaraktasarım, kültür olarak tasarım, obje olarak tasarım, ölçüt olaraktasarım, özgürlük olarak tasarım, sanat olarak tasarım, yaratıcılıkolarak tasarım, yaşam olarak tasarım, yer/mekân olarak tasarım,zaman olarak tasarım olmak üzere 17 kategori altındatoplanmıştır. Ayrıca araştırma sonucunda öğrencilerin tasarımkavramına yönelik ürettiği metaforların bölümlere göre farklılıkgösterdiği tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler
Tasarım,Güzel Sanatlar,Metafor,Zihinsel İmge
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi
Dergi ISSN 1300-9206
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 10-2021
Cilt No 27
Sayı 47
Sayfalar 329 / 337
Doi Numarası 10.32547/ataunigsed.930294
Makale Linki http://dx.doi.org/10.32547/ataunigsed.930294