Yazarlar |
Prof. Dr. İlhan ÖZGÜL
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bu araştırmada, 2018 Müzik Dersi Öğretim Programı, Avrupa yeterlikler Çerçevesi (AYÇ) ve Türkiye Yeterlikler Çerçevesi (TYÇ) anahtar yetkinlikleri kapsamında incelenmiştir. İnceleme sürecinde nitel araştırma yaklaşımlarından doküman incelemesi kullanılmıştır. Çalışmada, 2018-Müzik Dersi Öğretim Programının özel amaçları, alana özgü beceriler, 1-8 sınıflar için tanımlanan kazanımlar ve dört öğrenme alanının Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ) ve Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi (AYÇ) kapsamında belirlenen anahtar yetkinlikler ile ilişkisi araştırılmıştır. Müzik Dersi Öğretim Programı ile Avrupa Okulları Müzik Öğretim Programı arasındaki temel benzerlik ve farklılıklar belirlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, Müzik Dersi Öğretim Programında tanımlanan “özel amaçlar”, “alana özgü beceriler”, “1-8 sınıfları kapsayan kazanımlar” ve “Öğrenme Alanları” ile anahtar yetkinliklerin İlişkisi bir bütün olarak incelendiğinde, en çok öğrenmeyi öğrenme, anadilde iletişim, kültürel farkındalık ve ifade, sosyal ve vatandaşlıkla ilgili yetkinlik alanlarına yer verilmiştir. İnisiyatif alma ve girişimcilik, dijital yetkinlik, matematiksel yetkinlik ve bilim teknolojide yetkinlik alanlarına daha az yer verilirken, “Yabancı dillerde iletişim” yetkinliğine hiç yer verilmediği tespit edilmiştir. Müzik Dersi Öğretim Programı ile Avrupa okulları müzik öğretim programı karşılaştırıldığında 2018- Müzik dersi öğretim programında müzik dinleme etkinlikleri müzik öğretimi metodolojisinin temel kavramları ve uygulamalarına ilişkin amaçlı dinleti yapmaktan ziyade öğrencilerde bir “kültürel farkındalık” yaratmak üzere yapılan/düzenlenen dinletiler niteliğinde olduğu, öğrenme alanlarında “çalgı çalma” kazanımlarına yer verilmediği tespit edilmiştir. Avrupa Yeterlikler Çerçevesinin (AYÇ) bir üyesi olan Türkiye Yeterlikler Çerçevesi (TYÇ) kapsamında hazırlanan 2018-Müzik Dersi Öğretim Programının program geliştirme açısından önemli görülebilecek eksikliklerin yeniden düzenlenmesi/düzeltilmesine ilişkin öneriler getirilmektedir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi |
Dergi ISSN | 2528-9527 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 11-2021 |
Cilt No | 18 |
Sayı | 43 |
Sayfalar | 6806 / 6838 |
Doi Numarası | 10.26466/opus. |
Makale Linki | https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1858336 |
Atıf Sayıları | |
TRDizin | 3 |