Yazarlar (3) |
![]() Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
![]() |
![]() Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Günümüzde dünya çapında yaşanan gelişmeler, rekabetin de hızlı bir şekilde artmasına neden olmuştur. İşletmelerin varlıklarını sürdürebilmeleri için değişime, yeniliğe açık olmaları, bu yenilikleri tüm süreçlerine uygulayabilmeleri gerekmektedir. Üretim faktörleri içerisinde insan unsuru, işletmeler için en önemli kaynak olarak ifade edilmektedir. İşletmelerin hedeflerine, amaçlarına ulaşabilmeleri için üretim faktörlerini ve iş süreçlerini iyi yönetmeleri gerekmektedir. Günümüz işletmeleri çalışanlarını iç müşteri olarak değerlendirmekte, iş memnuniyetlerine, performanslarına önem vermektedirler. İşletmenin, işgörenden beklediği performansı elde edebilmesi için çalışma koşullarını işgörene göre düzenlemesi, kişisel, sosyal ve yasal haklarını güvence altına alması gerekmektedir. Performans kavramı, işletmelerin başarısında önemli bir rol oynamaktadır. İşletme faaliyetlerinin planlandığı şekilde yürütülmesi, süreç boyunca kalite ve müşteri odaklı hareket edilmesi, etkili geri bildirimlerin yapılması, karşılaşılan sorunlara hızlı, etkili çözümler üretilmesi, sıfır hata ilkesi ile hareket edilmesi, etkin bir denetim sisteminin varlığı, dolayısıyla iyi bir performans yönetim sistemi, işletmenin yüksek performans elde edebilmesini sağlayacaktır. Bu yüksek performans işletmeye verimlilik ve kâr artışı sağlayacaktır. Sonuç olarak işletmenin varlığını sürdürebilmesi için performans kavramı ve işletmede etkili bir performans değerleme sisteminin varlığı önem arz etmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, işgören performansını ölçmeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Bu kapsamda alan yazınında yapılan literatür taraması sonucunda işgören performansı ve bireysel iş performansı değerlendirmesiyle ilgili pek çok çalışmanın mevcut olduğu görülmüştür. Ancak uygulanan ölçeklerin, toplumun sosyal, ekonomik, kültürel yapısının değişmesi, toplumsal değerlerin ve bakış açılarının farklılaşması gibi birtakım nedenlerden dolayı yetersiz kaldığı tespit edilmiştir ve yeni bir ölçek geliştirme gerekliliği duyulmuştur. Bu amaçla, konu ile ilgili literatür taraması yapılarak, daha önce yapılan araştırmalar ve kullanılan ölçekler incelenmiştir. İşgören Performansı Ölçeği (İPÖ)’nin güvenilirlik ve geçerliliğini test etmek amacıyla alan araştırması yapılmıştır. Araştırma, Kastamonu merkezde faal durumda olan işletmelerde yapılmış olup, araştırmanın ana kütlesini bu işletmelerdeki yöneticiler oluşturmaktadır. Sağlıklı bir kayıt ve veri eksikliği nedeniyle yapılan araştırma sonucunda Kastamonu merkezde 250’ye yakın işletme olduğu değerlendirilmektedir. Bunların içerisinden çalışmaya katılmayı kabul edenlerden tesadüfi olmayan yargısal yöntemle belirlenen 105 işletme yöneticisine ulaşılmıştır. Geliştirilen İşgören Performansı Ölçeği (İPÖ) yardımıyla veriler yüz yüze anket yöntemiyle toplanmıştır. SPSS 23.0 programında Faktör analizi yapılmıştır, ölçeğin, güvenilirlik ve geçerliliği test edilmiştir. Ölçek için madde havuzu oluşturulmuş ve 69 madde ile uygulanmıştır, çalışma sonrası yapılan faktör analizi ile yedi boyutlu ve 40 maddeden oluşan bir yapıya ulaşılmıştır. Ölçeğin alt boyutları arasındaki ilişkiyi sınamak amacıyla korelasyon analizi yapılmıştır, analiz sonuçları ölçeğin alt boyutlarının pozitif yönlü ve anlamlı ilişkilere sahip olduklarını göstermiştir. Çalışmada uygulanan analizler sonucunda geliştirilen ölçeğin ve alt boyutlarının geçerli ve güvenilir olduğu, bilimsel çalışmalarda kullanılabileceği belirlenmiştir. |
Anahtar Kelimeler |
Bildiri Türü | Tebliğ/Bildiri |
Bildiri Alt Türü | Tam Metin Olarak Yayınlanan Tebliğ (Uluslararası Kongre/Sempozyum) |
Bildiri Niteliği | Alanında Hakemli Uluslararası Kongre/Sempozyum |
Bildiri Dili | Türkçe |
Kongre Adı | ULUSLARARASI ERCİYES BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ |
Kongre Tarihi | 26-04-2019 / 28-04-2019 |
Basıldığı Ülke | Türkiye |
Basıldığı Şehir | Kayseri |