Yazarlar |
Doç. Dr. Gökhan KAYA
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Gültekin Çakmakcı
Hacettepe Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Çalışmanın amacı: Eğitimdeki son politika ve reform belgeleri, fen öğretiminin etkili bir yolu olarak görülen sorgulamaya dayalıöğrenmeyi teşvik etmektedir. Ancak, sorgulamaya dayalı fen sınıflarındaki öğretmen-öğrenci etkileşimlerinin yapısınıdeğerlendiren az sayıda çalışma bulunmaktadır. Sınıf, öğrenciler ile öğretmenlerin etkileşim sürecinde olduğu sosyal bir yerolmasına rağmen, bu araştırma eksikliği sorgulamaya dayalı fen sınıflarındaki etkileşimin doğasına ilişkin anlaşılmasınıengellemektedir. Materyal ve Yöntem: Bu temelde, bu çalışma, sınıf içindeki etkileşimsel yapıları ortaya çıkarmak için mikro-analitik konuşmaçözümlemesi yöntemiyle sorgulamaya dayalı fen sınıf etkileşimini incelemektedir. Araştırma iki fen bilgisi öğretmeni ve 56 5. sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. 12 saatlik sorgulamaya dayalı fen sınıfı etkileşimlerinden oluşan bir veri tabanı, konuşmaçözümlenmesi kullanılarak satır satır ve adım adım incelenmiştir. Bulgular: Bulgular, sorgulamaya dayalı fen uygulamarında etkileşimsel olarak farklı aşamaların olduğunu ve öğretmen-öğrencietkileşimlerinin bağlama göre değiştiğini göstermektedir. Dersin etkileşimsel olarak farklılaşan bu aşamalarında, öğretmenlerinpedagojik amaçları ve etkileşimli araçların farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Önemli Vurgular: Bu çalışma fen sınıflarındaki etkileşimsel yapıların ortaya çıkartılmasına ve fen derslerinin etkileşimselözelliklerinin incelenmesi açısından konuşma çözümlemesi araştırmalarına katkı sunmaktadır. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Kastamonu Eğitim Dergisi |
Dergi ISSN | 1300-8811 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 09-2021 |
Cilt No | 29 |
Sayı | 3 |
Sayfalar | 736 / 755 |
Doi Numarası | 10.24106/kefdergi.940307 |
Makale Linki | http://dx.doi.org/10.24106/kefdergi.940307 |
Atıf Sayıları | |
Google Scholar | 1 |